املاک و مستغلات در ترکیهدانستنیهای ترکیه

عایدات یا شارژ ماهیانه در ترکیه

منظور از عایدات یا شارژ ماهیانه در ترکیه چیست؟

عایدات (aidat) به معنی شارژ ماهیانه برای ساختمان یا ملک در کشور ترکیه است که به ازای خدمات و امکانات عمومی واحدهای مسکونی، متغیر می باشد. به عبارتی، عایدات به مبلغی گفته می شود که فارغ از اینکه شما مستاجر و یا صاحب خانه باشید، به هنگام اقامت و زندگی در یک مجتمع به مدیریت آن ساختمان از بابت هزینه های جاری به صورت ماهانه باید پرداخت کنید.

هنگام اجاره خانه در ترکیه به عنوان مثال اجاره خانه در استانبول شاهد قوانین متفاوتی نسبت به ایران هستیم که عایدات یا شارژ ماهیانه در ترکیه اصلی ترین این تفاوت هاست. هزینه عایدات در ترکیه شامل هزینه ی ماهیانه مثل هزینه ی نگهبانی و حراست مجتمع ها، نگهداری و نظافت، فضای سبز مجتمع ها، نگهداری از استخر های روباز و سرپوشیده، بروز رسانی سالن بدنسازی و مکان های ورزشی مانند تنیس و بسکتبال و در کل هزینه های جاری از جمله حقوق کارمندان مجتمع و قرار داد های عمومی می باشد.

هزینه عایدات در ترکیه

رقم عایدات یا شارژ ماهیانه در ترکیه در صورت وجود امکانات عمومی همچون استخر، باشگاه ورزشی، سیستم امنیتی و نگهبانی و … این مبلغ افزایش می یابد؛ همچنین این مبلغ بسته به امکانات و خدماتی که مجتمع و یا ساختمان ها ارائه می دهند متفاوت است.

عایدات یا شارژ ماهیانه در ترکیه در ترکیه شامل هزینه قبوض در ترکیه، هزینه ماهیانه اینترنت، آب گرم و گاز مصرفی نخواهد بود و این موارد به صورت قبوض جداگانه از طریق ادارات مربوط به درب شما همانند سیستم ایران ارسال خواهند شد. هزینه های آب گرم و آب سرد به صورت هزینه اضافی بر روی رقم عایدات اضافه خواهند شد. همچنین لازم به ذکر است شارژ ماهیانه فارغ از اینکه شما منزل باشید یا نباشید و یا از امکانات استفاده کنید یا نکنید، باید هر ماه پرداخت شود.

منظور از هزینه دپوزیت در ترکیه چیست؟

در کشور ترکیه بابت اجاره آپارتمان، شما پول پیش یا همان رهن مثل سیستم ایران پرداخت نمی کنید و مبلغ مورد توافق را به صورت ماهیانه به صاحب ملک پرداخت می کنید؛ در این صورت بابت ضمانت تخلیه واحد مورد اجاره، بایستی مبلغ اجاره یک ماه را برای خانه های بدون اثاثیه و در صورت داشتن اشیا و لوازم، مبلغ دو ماه را جهت دپوزیت (ضمانت تخلیه) به صاحب خانه پرداخت کنید که این مبلغ پس از اتمام دوره قرارداد به شما بازگردانده می شود.

انواع عایدات یا شارژ ماهیانه در ترکیه

برخی از مراجعین خرید خانه که از ایران به تازگی مراجعه می کنند، درخواست تخفیف و یا نپرداختن عایدات را دارند و با این استدلال که ما از امکانات مجتمع ها استفاده نخواهیم کرد چرا باید عایدات اضافی پرداخت نماییم. متاسفانه در مجتمع ها چنین حالتی مقدور نیست و وقتی ساکن مجتمع های مسکونی می شوید، از امکانات عمومی که برای ساکنین فراهم شده، بهره مند خواهید بود، خواه از این وسایل و امکانات استفاده کنید یا نکنید، باید این هزینه عایدات را بصورت ماهانه پرداخت نمایید. پیشنهاد بهتر برای کسانی که امکانات مجتمع ها اولویت شان نبوده یا دنبال مکان هایی هستند که عایداتش خیلی کمتر و در حد صفر باشد، دو حالت به شرح زیر می باشد:

در حالت اول به انتخاب مجتمع هایی باشند که امکانات رفاهی کمتری در آن ها تعبیه شده است. توجه به انتخاب محل برای ساکن شدن و خرید خانه در استانبول خیلی مهم می باشد. افراد حتما قبل خرید یا اجاره آپارتمان در استانبول بر اساس شرایط خود، طول مدت زمان اقامتشان در سال و نیز نیازهای رفاهی خویش، اقدام به انتخاب نمایند.

مثلا مجتمع هایی که فضای سبز داشته ولی استخر روباز یا سربسته در آن ها وجود ندارد یا نهایت یک استخر روباز برای کلیه ساکنین وجود دارد یا سالن بدنسازی موجود در آن کوچک و دستگاه های خیلی ساده برای ورزش داشته باشد، کورت تنیس و یا بسکتبال نداشته باشد، که در اینصورت در این گونه مجتمع ها هزینه های امکانات رفاهی کمتر و هزینه های عایدات هم کمتر خواهد بود. برای این چنین مجتمع هایی، مبلغی در حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ لیر برای عایدات هر ماه باید پرداخت نمود.

در حالت دوم دنبال خانه های شخصی سازی باشند که داخل محلات، کوچه ها و یا معابر اصلی قرار دارند. این خانه ها هیچ گونه امکاناتی رفاهی نداشته و هیچ گونه خدماتی هم در آن ها وجود ندارد و شاید تنها هزینه عمومی ماهیانه در حدود  ۵۰ الی ۱۰۰ لیر، جهت نظافت و نگهداری ساختمان ۴ یا ۵ طبقه از هر واحد اخذ گردد. در این حالت برای استفاده از امکاناتی مانند سالن ورزشی، استخر و … باید از مکان هایی که در سطح شهر یا محلات بصورت خصوصی یا عمومی وجود دارد، استفاده نمایید که مستلزم صرف هزینه جداگانه بوده و زمان اضافه جهت رفت و برگشت به این مکان ها را نیز باید مد نظر داشت.

آیا پرداخت عایدات یا همان شارژ ماهیانه در ترکیه اجباریست؟

فارغ از اینکه مستأجر یا صاحب خانه در ملک بصورت مداوم ساکن باشد یا هر از گاهی در خانه باشد، این شارژ باید ماهیانه به مدیریت مجتمع پرداخت شود و این مبلغ به حضور شما در خانه مربوط نمی باشد. شارژ ماهیانه شامل هزینه های جاری مجتمع از جمله امنیت، نگهبانی، نگهداری فضای سبز و … می شود و باید توسط صاحب خانه (اگر خانه اجاره داده شده توسط مستاجر) پرداخت گردد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا