اخبار و اطلاعات ترکیهتغییر شرایط سرمایه گذاری در املاکسرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ترکیه براساس شاخص های کلان اقتصادی

سرمایه گذاری در ترکیه براساس شاخص های کلان اقتصادی

ترکیه سالیان درازی است که به طور ویژه، تبدیل به مقصد سرمایه گذاران خارجی شده است. طی سال های اخیر، قوانین وضع شده برای سرمایه گذاران خارجی درکنار حمایت های صورت گرفته و سیاست های تشویقی، تعداد سرمایه گذاری مستقیم در ترکیه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

از جمله نخستین عواملی که سرمایه گذاران خارجی هنگام تصمیم به سرمایه گذاری در یک کشور مدنظر می گیرند، روند اقتصاد آن کشور می باشد. لذا، تا زمانی که اقتصاد یک کشور متعادل باشد، تمایل سرمایه گذاران برای آن افزایش یافته و به لطف سرمایه گذاری های فزاینده،‌ اقتصاد کشور تقویت می شود و ارزش لیره ترک افزایش می یابد. در چنین شرایطی، سرمایه گذاران خارجی با سرمایه گذاری در کشوری با اقتصاد پایدار، بازگشت سرمایه خود را تضمین می کنند، اقتصاد کشور نیز با جذب سرمایه گذاری های خارجی، چشم اندازی روشن تر به خود می گیرد. ما در ادامه، اطلاعات بیشتری درخصوص عوامل حاکم بر اقتصاد کلان و داده های آن، دراختیار شما قرار می دهیم.

اقتصاد کلان

اقتصاد کلان زیر شاخه ای از اقتصاد است که میزان: کل مصرف، کل تولید، کل پس انداز، کل سرمایه گذاری، کل درآمد (درآمد ملی)، و اشتغال را، بررسی کرده و در مورد آنها تجزیه و تحلیل انجام می دهد. همچنین برخلاف اقتصاد خرد، با در نظر گرفتن کل اقتصاد، در تجزیه و تحلیل های تعادل های کلان اقتصادی، کار می کند. از جمله اصلی ترین مباحث انجام شده در اقتصاد کلان، می توان به: بیکاری، تورم، میزان کل تولید و مصرف و نیز توزیع درآمد، اشاره داشت.

شاخص های کلان اقتصادی

برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق، باید داده ها و شاخص های کلان اقتصادی به درستی درک و تفسیر شوند. عوامل اصلی مؤثر بر توازن اقتصاد کلان شامل five شاخص می باشند که در زیر به آنها اشاره می شود:

 

  • داده های تولید ناخالص ملی (GSMH)

داده های تولید ناخالص ملی یا همان GSMH، به عنوان مهمترین شاخص اقتصاد یک کشور، ارزش کالاها و خدمات و جایگاه آنها در بازار را در سالی که گذشت، مطرح می کند. معمولا از GSMH به عنوان یک شاخص تقریبی یاد می شود. از این رو بسیاری از سرمایه گذاران خارجی، بر حسب گزارشات ماه های قبل از اعلام GSMH و طبق داده های مربوط به آن، برای سرمایه گذاری برنامه ریزی می کنند. این گزارشات با تاثیر زیادی که روی سرمایه گذاری ها دارند، منجر به نوسانات مثبت یا منفی در بازار می شوند.

 

  • داده های شاخص قیمت مصرف کننده (TÜFE)

شاید بتوان گفت ارقام TÜFE،‌ به عنوان مهمترین شاخص تورم ایجاد شده در کشور، مطرح می باشد که با تخمین دوره ای قیمت محصولاتِ نمونه یا نمایندگی ایجاد می شود. داده های TÜFE در ابتدایی ترین شکل خود، افزایش قیمت محصولات و خدمات را اندازه گیری کرده و با طبقه بندی، آن را حفظ می کند. اگر نرخ TÜFE بالاتر از حد انتظار اعلام شود، بدین معنی است که فشار تورم افزایش یافته است که این موضوع باعث می شود بانک ها نرخ بهره خود را بالا ببرند و ارزش پول ملی ترکیه افزایش یابد.

سرمایه گذاری در ترکیه

  • داده های خرده فروشی

داده های خرده فروشی که به صورت ماهانه اعلام می شوند، از اهمیت ویژه ای خصوصا برای معامله گران فارِکس (forex)، برخوردار است، چراکه قدرت خرید مصرف کنندگان را نشان می دهد. طبیعتا با افزایش ارقام، انتظارات از وضعیت اقتصادی افزایش می یابد که این فرآیند یعنی افزایش تقاضا، با افزایش GSMH آغاز می شود. افزایش قدرت خرید به عنوان یک عامل اصلی در هموار کردن راه برای سرمایه گذاری های جدید در نظر گرفته شده است.

 

  • داده های بازار کار

در بازارهای مالی، داده های مرتبط با بازار نیروی کار از اهمیت بالایی برخوردار است. در پایین ترین سطح داده های بازار نیروی کار، شاخص های مربوط به بیکاری قرار دارند که بر این اساس، نرخ بیکاری به عنوان معادل عددی برای افرادی است که شاغل نبوده ولی درحال جستجوی کار می باشند، تعریف می شود. افزایش مداوم نرخ بیکاری، نشانه روند بد اقتصاد کشور و تاثیر منفی بر بازارها است؛ چراکه با تغییر سیگنال های نرخ ارز و با افزایش نرخ بیکاری، نرخ ارز کاهش می یابد. این وضعیت باعث حرکت آهسته در ساز و کارهای تصمیم گیریِ سرمایه گذاران خارجی می شود.

 

  • تغییرات در نرخ ارز خارجی و اثرات بهره

هر سرمایه گذار خارجی می داند افزایش نرخ بهره، شاخصی است که روی سرمایه گذاری های آنها تاثیر مثبت خواهد گذاشت. سرمایه هایی که در بازار بین المللی گردش می کنند، می توانند به ارزِ تقویت کننده تبدیل شده و در تقویت اقتصاد سهم داشته باشند؛ به همین ترتیب، نرخ بهره پایین باعث سهولت در افت ارزش می شود. نرخ ارز و اثرات نرخ بهره توسط سرمایه گذاران خارجی کنترل می شود و سرمایه گذاری می تواند بر انگیزه آنها تاثیر مثبت یا منفی بگذارد.

داده های به روز اقتصاد کلان ترکیه

طبق داده های موسسه آمار (TÜİk)، و بانک مرکزی ترکیه (TCMB)، تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل آن با رشد ۱۴٫Nine درصدی به four تریلیون و ۲۸۰ میلیارد و ۳۸۱ میلیون لیر رسید. در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، TÜFE نسبت به ماه قبل آن +۱٫۳۵% و ÜFE نیز +۱٫۸۴% رشد داشته است. نرخ بیکاری در نوامبر ۲۰۱۹ به میزان ۱۳٫۳% بوده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا