جاذبه های توریستی استانبولجاذبه های توریستی ترکیهدرباره ترکیهشهر استانبولمکان های تفریحی ترکیه

برج چاملیجا استانبول

ترکیه، به عنوان یکی از کشورهایی که در حال پیشرفت های بزرگی است شناخته می شود. در ترکیه پروژه های عمرانی و صنعتی بزرگی انجام شده و یا در حال انجام هستند. پروژه هایی مانند پل جناق قلعه، به عنوان بزرگترین پل کابلی جهان، تونل اویت، به عنوان بزرگترین تونل ترکیه و… هم اکنون در حال انجام در ترکیه هستند. یکی دیگر از این پروژه ها نیز برج چاملیجا استانبول (Çamlıca Kulesi) است که در اواخر سال ۲۰۲۰ به اتمام رسید و افتتاح شد.

بلندترین برج استانبول

موقعیت برج چاملیجا استانبول

این برج در شهرستان اسکودار استانبول که یکی از شهرستان های قسمت آسیایی استانبول است قرار دارد. این برج در یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول یعنی تپه چاملیجا استانبول قرار دارد.

بلندترین برج استانبول

ایده و شروع پروژه

در سال ۲۰۱۱، شهرداری استانبول فکر پروژه برج رادیویی و تلویزیونی را استارت زد. پس از ورود شرکت های بزرگ معماری ترکیه به مناقصه این پروژه، با همکاری شهرداری استانبول و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این پروژه به شرکت معماری ملیکه آلتین ایشیک (Melike Altınışık Architects) واگذار شد و پروژه در محل تعیین شده که محلی کاملا خالی و بدون ضربه به سایر قسمت های شهر و طبیعت شهری بود کلنگ زنی شد.

بلندترین برج استانبول

معماری و شکل برج چاملیجا استانبول

شکل این برج زیبا، برگرفته از یک نمادهای دوران عثمانی بوده که شکل گل لاله را دارد. این نماد در تاریخ ترکیه دارای اهمیت بسیار زیادی است. قسمت های پایینی برج نماد ساقه و قسمت های بالایی نیز قسمت اصلی گل لاله است و بالاترین بخش های آن که شامل رستوران و بالکن ها است،‌ نشانگر گل لاله غنچه نشده است. آسانسور پانورما اصلی برج نیز در وسط سازه قرار گرفته است که نمای آن دقیقا رو به تنگه استانبول بوده و قسمت آسیایی و اروپایی استانبول را به یکدیگر وصل می کند.

بلندترین برج استانبول

این سازه عظیم، با ارتفاع ۵۸۷ متری بلندترین برج استانبول است. برج چاملیجا استانبول دارای ۵۳ طبقه مختلف که شامل قسمت های مختلف تجاری، اداری،‌ تفریحی و رستوران است. آنتن این برج دارای ارتفاع ۱۴۵ متری است و بقیه ارتفاع آن نیز شامل قسمت سازه برج است. مساحت برج نیز دارای متراژی به اندازه ۲۹۰۰۰ متر مربع است.

کاربرد برج چاملیجا

در بالای این برج، ۱۰۰ ترانسمیتر حرفه ای تعبیه شده است که می تواند ۱۰۰ کانال مختلف رادیویی را بدون اختلال فرکانس ها در تمامی نقاط شهر با کیفیت بسیار بالا در دسترس قرار دهد. همچنین این برج دارای بزرگترین آنتن رادویویی در کل ترکیه است که کل شهر استانبول را پوشش می دهد.

بلندترین برج استانبول

هزینه ساخت برج چاملیجا

در سال ۲۰۱۴ و با شروع استارت پروژه، سرمایه موجود برای ساخت این برج ۷۳/۱ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود اما با ایجاد یک سری تغییرات در پروژه بعدا این مبلغ به ۱۲۱/۷ میلیون دلار معادل ۳۸۱/۸ میلیون لیر افزایش یافت. سرمایه گذار پروژه نیز دولت ترکیه بوده و هم اکنون صاحب امتیاز برج نیز وزارت ترابری و زیرساخت ترکیه است.

افتتاح برج چاملیجا

اولین کلنگ زنی این سازه در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ انجام شد و دقیقا ۴ سال بعد از آن یعنی در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ ساخت این پروژه عظیم به اتمام رسید. در روز ۲۹ ماه می سال ۲۰۲۱ نیز این برج برای اولین کار خود را در ترکیه شروع کرد و مراسم افتتاحیه آن با حضور رئیس جمهور ترکیه،‌ چند تن از وزیران و شهرداران ترکیه به پایان رسید و هم اکنون این برج برای استفاده از بالکن ها و رستوران های آن که دارای چشم اندازی زیبا هستند بر روی بازدیدکنندگان باز است و می توان خاطره خوبی را در بلندترین برج استانبول به ثبت رساند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا