دانستنیهای ترکیهفرهنگی و هنری

بهترین بازیگران معروف ترکیه

بهترین بازیگران مرد و زن ترکیه​

بسیاری از بهترین بازیگران معروف ترکیه که در حال حاضر در سینما و تلویزیون ترکیه فعالیت دارند، زمانی مدل نیز بوده‌اند. ترکیه علاوه بر سینما و تلویزیون در زمینه موسیقی نیز کشوری پیشرفته است و بعضی از بازیگران ترکیه نیز علاوه بر بازیگری در لیست خواننده های ترکیه نیز قرار دارند. در ادامه با ما همراه باشید که بهترین بازیگران زن و مرد ترکیه را برایتان معرفی خواهیم نمود.

بهترین بازیگران مرد ترکیه

یلماز اردوغان (Yılmaz Erdoğan)

یلماز اردوغان بازیگر، نویسنده، صداپیشه و نیز کارگردان مشهور ترکیه است. یلماز که یکی از بهترین بازیگران ترکیه محسوب می شود بیش از سی سال در این زمینه فعالیت کرده و به محبوبیت و موفقیت خوبی دست یافته است. از مشهورترین کار های او می توان به فیلم «ویزونتله» (Vizontele) و «ارگانیزه ایشلر ۱ و ۲»‌ (Organiza İşler 1 & 2) اشاره کرد که اردوغان در آنها علاوه بر بازیگری به کارگردانی نیز پرداخته است. یلماز همچنین در برنامه طنز تلویزیونی مشهور «Çok Güzel Hareketler» نیز حضور دارد. ییلماز اردوغان با موفقیت های بسیار یکی از معروف ترین کمدین های ترکیه نیز به شمار می رود.

یلماز اردوغان در تاریخ ۴ نوامبر سال ۱۹۶۷ در حکاری (Hakkari) ترکیه متولد شد. وی ترک است اما ریشه کرد نیز دارد. پدرش ناظم اردوغان (Nazım Erdoğan) و مادرش سهیلا اردوغان (Süheyla Erdoğan) بودند. برادر بزرگش مصطفی (Mustafa) رقاص مشهور و خواهر کوچکترش دنیز (Deniz) نیز خواننده است. دوران ابتدایی و دبیرستان را در آنکارا گذراند و سپس وارد دانشگاه فنی استانبول (İstanbul Teknik Üniversitesi) در رشته مهندسی عمران شد و به همراه چند دوسش در خانه مجردی در استانبول زندگی کرد. اما بعد ها دانشگاه را رها کرده و وارد گروه تئاتر فرحان شنسوی (Ferhan Şensoy) شد.

كنان ایمیرزلی اوغلو (Kenan İmirzalıoğlu)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

مورد اول در لیست بهترین بازیگران ترکیه، کنان ایمیرزالی اوغلو است. خود كنان ایمیرزالی اوغلو هم فكر نمی ‌كرد روزی پایش را از روستای محل تولدش بیرون بگذارد، چه برسد به آنكه برای تبلیغ پپسی قراردادهای هنگفتی ببندد و در كنار ستاره ‌های روز تركیه قرار بگیرد. او نمونه‌ای از افراد موفقی است كه به‌خاطر تحصیلات، فرصت‌های بهتری را به‌دست آورد. كنان با همین استعداد سر از دانشگاه صنعتی استانبول درآورد و در رشته ریاضی فارغ ‌التحصیل شد.

ایمیرزالی اوغلو یکی از بازیگران ترک است که به ‌خاطر چهره و اندام مطلوبش وارد دنیای مد شد و خیلی زود چشم كارگردان‌ ها و تهیه‌كننده‌ها را خیره كرد. سال ۱۹۹۷ در بین ۴ هزار نفر شركت‌ كننده مسابقه بهترین مدل تركیه به مرحله انتخاب ۲۰ نفر برتر صعود كرد سپس به‌ عنوان نفر اول این مسابقه انتخاب شد. بعد از آن به ‌عنوان نماینده كشور تركیه در مسابقه بهترین مدل مرد جهان شركت کرد و با كسب مقام نخست، عنوان بهترین مدل مرد جهان را به خود و برای نخستین‌ بار به كشور تركیه اختصاص داد.

این هنرمند 43 ساله و به‌ عبارتی گران ترین بازیگر ترکیه هرچند با سریال «Ezel» شهرت بسیاری را به‌ دست آورد اما به ‌نوعی بعد از پخش سریال «كارادایی» در آسیا و جهان مطرح شد. وی سال۲۰۱۲ برای بازی در سریال «كارادایی» مبلغ ۴میلیون دلار دریافت كرد كه این بیشترین دستمزد تاریخ تلویزیون تركیه محسوب می‌شود. او از شهرت خود در امور خیریه نیز استفاده می ‌كند و برای كمك به كودكان مبتلا به لوسمی در یك تبلیغ تلویزیونی ایفای نقش كرد.

ابراهیم چلیککول (İbrahim Çelikkol)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

ابراهیم چلیک کول یکی دیگر از بهترین بازیگران ترکیه است که قبلا بسکتبالیست بود. ابراهیم چلیککول (İbrahim Çelikkol) از بازیگرانی است که اخیرا با بازی در فیلم های عشق سیاه و سفید (Siyah Beyaz Aşk) و خانه تو سرنوشت توست (Doğduğun Ev Kaderindir) به شهرت فراوانی در بین طرفداران سینما و تلویزیون ترکیه دست یافته است.

ابراهیم چلیککول (İbrahim Çelikkol)‌ متولد ۱۴ فوریه ۱۹۸۲ است. وی متولد ازمیت (İzmit) مرکز استان قوجاایلی (Kocaeli) ترکیه است. مادرش آیپر (Ayper Çelikkol) از مهاجرین یونانی و پدرش سهیل (Süheyl Çelikkol) اصالتا عرب است. ابراهیم یک خواهر بزرگتر به نام اصلی (Aslı Çelikkol) دارد. ابراهیم قبل از بازیگری مدل و نیز بسکتبالیست بوده است. او در تیم ملی جوانان نیز بسکتبال بازی کرده است. اولین پروژه ابراهیم در زمینه بازیگری سریال پارس: نارکوترور (Pars: Narkoterör) است که توسط متین گونای (Metin Günay) کارگردانی شده است. ابراهیم در سال ۲۰۰۷ با میهره موتلو (Mihre Mutlu) ازدواج کرد و در ۶ دسامبر ۲۰۱۹ اولین فرزندشان علی (Ali Çelikkol) متولد شد.

مهمت گونسور (Mehmet Günsür)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

سینمای تركیه، بازیگران و كارگردان‌های محدودی در سطح بین ‌المللی دارد كه مهمت گونسور یكی از آنهاست. او همچنین یکی دیگر از بهترین بازیگران ترکیه است که بخشی از شهرت او در دنیای بازیگری، ازدواجش با یك مستندساز ایتالیایی به‌نام كاترینا مونسیو است. با این حال نمی‌توان منكر استعداد ویژه او در بازیگری شد؛ استعدادی كه هیات داوران جشنواره بین‌المللی پرتقال طلایی آنكارا در سال ۲۰۰۳ متوجه آن شدند و جایزه ویژه خود را به او اهدا كردند.

گونسور ۴۲ ساله كه متولد ۸ مه ۱۹۷۵ در استانبول است صاحب دو فرزند به نام علی و مایاست. گونسور با سریال «حریم سلطان» شناخته شده اما در ایتالیا و ایالات‌متحده نیز فیلم‌هایی داشته كه فرصت بازی در آنها را به‌خاطر سابقه حضور موفقش در عرصه مدلینگ در جوانی به‌دست آورده است. او همراه خانواده‌اش در ایتالیا زندگی می ‌كند و تنها برای بازی در فیلم یا سریال به تركیه می‌ آید.

حالیل سزایی (Halil Sezai)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

حالیل سزایی یا (خلیل سزایی) پاراجیک اوغلو (Halil Sezai Paracıkoğlu) بازیگر، خواننده و آهنگساز اهل اسکی شهیر (Eskişehir) ترکیه است. حلیل سزایی در تاریخ ۱۶ اوت ۱۹۷۹ در اسکی شهیر ترکیه متولد شد. پدرش نوازنده گیتار باس بود و بعد ها به شغل حسابداری پرداخت و مادرش معلم بود. خانواده پدرش اصالتا اهل روستای پاراجیک در استان پازارجیک بلغارستان بوده اند و نام خانوادگی اش نیز از همین روستا گرفته شده است.

سزایی در سال ۲۰۰۳ از کنسرواتوار دولتی آنکارا، دانشگاه حاجت تپه در رشته تئاتر فارغ التحصیل شد. حلیل در سال ۲۰۱۵ با زهرا کایا (Zehra Kaya) ازدواج کرد ولی این زوج پس از ۱۵ روز به دلیل اختلافاتشان از همدیگر جدا شدند. حلیل سزایی یک برادر بزرگ تر به نام جنک (Cenk) و یک خواهر کوچک تر به نام دویگو (Duygu) دارد. جنک نیز مدتی به عنوان نوازنده و مدل کار کرده است و دویگو پاراجیک اوغلو بازیگر است.

حلیل قطعه هایی در سبک جاز (Jazz) و سافت راک (Soft Rock) دارد و در فیلم ها و سریال های زیادی نیز نقش آفرینی کرده است. قطعه عصیان (İsyan) و فیلم مربای انجیر ۱ و ۲ (İncir Reçeli 1 & 2) مشهور ترین آثار حلیل سزایی هستند. وی از سال ۲۰۰۵ فعالیت های هنری خود را شروع کرده است و هنوز هم به فعالیت هایش ادامه می دهد.

هالیت ارگنچ (Halit Ergenç)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

هالیت ارگنچ نیز یکی دیگر از معروف ترین بازیگران ترکیه است كه از سمت مادر، خون آلبانیایی در رگ‌ هایش جاری است. هالیت روزگاری قرار بود خواننده اپرا شود اما سرنوشت او را به سمت بازیگری برد تا پا جای پای پدرش بگذارد. او كه متولد ۳۰ آوریل ۱۹۷۰ است، در ۴۷ سالگی هنوز به اندازه پدرش، معروف نشده است.

هالیت عاشق كار كردن با كارگردان‌های جوان و با استعداد است. وی تحصیلات ناتمامی در رشته مهندسی دریایی دارد. هالیت سال ۲۰۰۷ با گیزم سوسیالدی ازدواج كرده بود كه این ازدواج تنها یك سال دوام آورد. پس از آن حین فیلمبرداری سریال «Binbir Gece» یا هزار و یک شب با همبازی خود برگوزار كورل ازدواج می‌ كند و ثمره این ازدواج دو پسر به ‌نام علی و خان است كه همگی در استانبول زندگی می‌ كنند.

انگین آكیورك (Engin Akyürek)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

بدون شک انگین آکیورک یک تاریخدان با استعداد است و واقعا مشخص نیست چطور یك فارغ‌ التحصیل رشته تاریخ، نفر اول مسابقات استعدادیابی بازیگری در تركیه می‌ شود و به جای تدریس در دانشگاه، مقابل دوربین مجموعه‌ های مختلف نقش‌ آفرینی می‌كند. انگین از با استعدادترین بازیگران ترکیه است كه پدرش از مقامات رسمی تركیه بود.

بازی وی در مجموعه «اگر من یك ابر بودم» برگ برنده دیگری در كارنامه اوست اما این سریال «فاطماگل» بود كه او را در آسیا مطرح کرد. عمده كارهایی كه او بازی كرده در كشورهای مختلف دوبله و پخش شده‌اند كه این مسئله به شهرت او كمك بسیاری كرد. لازم به ذكر است كه او رابطه خوبی با رسانه‌ها و مطبوعات ندارد و حتی در كارهای تبلیغاتی نیز شركت نمی‌ كند و از او به‌عنوان یك ستاره دور از رسانه یاد می‌شود. آخرین سریال که انگین در آن به عنوان نقش اول نیز حضور دارد (Sefirin Kizi) یا «دختر سفیر» نام دارد که در تلویزیون ترکیه پخش می شود.

آراس بولوت اینملی (Aras Bulut İynemli)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

مهندسی که ستاره شد..

شاهزاده بایزید در سریال «حریم سلطان»، آراس بولوت اینملی، فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع هوایی است و در خانواده ‌ای هنرمند متولد شده است. او كه متولد ۲۵ آگوست ۱۹۹۰ است، تنها ۱۹ سال داشت كه وارد عرصه بازیگری شد اما به موفقیتی نرسید و به كارهای تبلیغاتی روی آورد. مجموعه «روزی روزگاری» به سكوی پرتاب او بدل شد و با جوایزی كه برای آن كار گرفت از بازیگری در نقش ‌های مكمل جدا شد و این چند سال اخیر تنها در نقش ‌های اصلی ایفای نقش می ‌كند.

آراس به عنوان یکی از جوان ترین و خوش آتیه ترین بازیگران ترکیه، جوایز و مجموعه‌های موفقی را در كارنامه دارد. برادر و خواهر آراس نیز در عرصه های فرهنگی فعالیت دارند به طوریکه برادر وی نمایشنامه ‌نویس است و خواهرش نیز به خوانندگی می ‌پردازد. جالب است بدانید زمانی ‌كه سریال «Oyle Bir Gecer Zaman ki» پخش می ‌شد خیلی‌ سریع برای بازی در نقش «بایزید» انتخاب شد.

این بازیگر ترک تا کنون در شش سریال و چهار فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده است که از مهم ترین آن ها می توان به سریال ‌های Öyle Bir Geçer Zaman ki، İçerde، Muhteşem Yüzyıl و سریال معروف گودال یا çukur اشاره کرد.

بوراك اوزچیویت (Burak Özçivit)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

از مدلینگ تا بازیگری..

شاید جامعه ایرانی بوراك اوزچیویت را با سریال «حریم سلطان» شناخته باشد اما او سال ۲۰۰۵ و در ۲۱ سالگی برای دنیا، مدلی شناخته شده بود، یعنی زمانی كه بعد از بردن جایزه بهترین مدل تركیه در رقابت‌های جهانی شركت كرده و به مقام دوم رسید. البته نكته جالب درباره بوراك این است كه او خودش فارغ‌ التحصیل رشته عكاسی است و آشنایی خوبی با دنیای دوربین و مدیا دارد.

روزی كه برای مجموعه «رازهای كوچك» مقابل دوربین رفت، مدل سبیلی كه داشت بین جوان ‌های تركیه به مد بدل شد. او امروزه از این موضوع به ‌نفع خود استفاده كرده است و رستورانی در تركیه راه‌ا ندازی كرده و لوگوی رستوران را طرح سبیل خود قرار داده است. بوراك اوزچویت كه در حال حاضر در زمان نگارش این مقاله (خرداد ۹۹)  ۳۵ سال سن دارد، وارد عرصه تبلیغات نیز شده و توانسته ۲ سال جایگاه اول تبلیغات پپسی را از آن خود كند كه قبلا این جایگاه از آن كنان ایمیرزالی وغلو بود. او همچنین یك سال به‌عنوان نماینده تبلیغاتی شامپوی كلیر فعالیت كرد. بوراك اوزچویت این روزها وارد عرصه نویسندگی و تهیه‌كنندگی نیز شده است.

لازم به ذکر است بوراک اوزچیویت و فحریه اوجن دیگر بازیگر معروف و مشهور ترکیه، سال ۲۰۱۷ ازدواج کردند و صاحب یک پسر به اسم کاران هستند. و وی در سال ۲۰۱۴ رستوران مخصوص خود «رستوران با نماد سبیل» را به نام “Balibey Döner” در استانبول افتتاح کرد.

بوراک طی یک مصاحبه ای گفته است که ” آنهایی كه مرا می‌ شناسند خوب می‌ دانند از تفریحات محبوب من غذا خوردن در رستوران است اما در واقع هیچ غذایی را به همبرگر ترجیح نمی‌ دهم حالا هم ادعا می‌ كنم یكی از بهترین همبرگرهای دنیا را در غذاخوری من خواهید خورد. مطمئن باشید طعم همبرگر مخصوص بوراک تجربه‌ ای است كه هرگز فراموش نخواهید كرد “.

كیوانچ تاتلیتوغ (Kıvanç Tatlıtuğ)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

سوپراستار ترکیه..

شاید اگر مادر كیوانچ تاتلیتوغ عكس ‌های او را به آژانس‌ های استعدادیابی تبلیغاتی نمی‌فرستاد، امروز این هنرمند را به ‌عنوان یكی از ستاره‌ های بسكتبال تركیه می ‌شناختیم نه یکی از مشهورترین بازیگران ترک، اما تقدیر او را وارد هنر كرد تا امروز در ۳۶ سالگی عمده درآمدش را از تبلیغات برای برندهای مطرح جهان كسب كند. بهترین مدل سال ۲۰۰۲ جهان و دارنده جوایز متعدد بازیگری نقش اول از سمت اجداد مادری‌ اش جزو مهاجران بوسنیایی بودند و برای صدها سال به كار نانوایی اشتغال داشتند.

کیوانچ تاتلیتوع یکی از مشهورترین بازیگران مرد ترکیه است و در غرب او را به ‌عنوان بردپیت خاورمیانه می‌ شناسند. او به همراه خواننده مطرح مصری عمرودیاب یك اجرای زنده نیز داشته است. در كنار بازیگری به همراه برادر خود به هتل‌سازی نیز مشغول است و علاقه ‌ی زیادی به داشتن موتورهای لوكس هارلی دیویدسون دارد. كیوانچ در امور خیریه نیز فعالیت زیادی دارد كه یكی از آنها حراج ساعتش برای اهدا به یونیسف بود. از مهم‌ترین تبلیغات او می‌ توان به پوشاك ماوی، شامپو هد اند شولدرز، بستنی مگنوم و آك ‌بانك ترکیه اشاره كرد.

همچنین جالب است بدانید کیوانچ به عنوان یکی از بازیگران نقش اصلی در فیلم ارگانیزه ایشلر دو، ساخته ی یلماز اردوغان، از معروف ترین کمدین های ترکیه در سال ۲۰۱۹ بوده است.

هالوک بیلگینر (Haluk Bilginer)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

مورد بعدی در لیست بازیگران ترکیه هالوک بیلگینر است. هالوک زاده ی سال ۱۹۵۴ در شهر ازمیر ترکیه، به عنوان یک بازیگر تمام عیار جزو معروف ترین بازیگران ترکیه ‌ای است که شهرت جهانی دارد و سابقه بازی در فیلم‌ های هالیوود را نیز در کارنامه خود دارد. از جمله کارهای مشهور اخیر او می‌ توان به فیلم بن‌هور ۲۰۱۶ و همبازی شدن با چهره ‌های بزرگی همچون مورگان فریمن اشاره کرد.

چتین تکیندور (Çetin Tekindor)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

چتین تکیندور زاده ۱۹۴۵ در شهر سیواس ترکیه یکی دیگر از بازیگران ترکیه است. او از سنین نوجوانی وارد تئاتر شد و در سنین میانسالی و با پیشرفت سینمای ترکیه وارد فیلم ‌ها و سریال ‌ها شد. دلیل محبوبیت او بازی در نقش‌های جدی و بزرگ است. او در طول فعالیت بیش از ۵۰ ساله خود در تئاتر و سینما، ده‌ها جایزه به دست آورده است و جزو پرافتخارترین بازیگران مرد ترکیه به شمار می رود.

چاعاتای اولوسوی (Çağatay Ulusoy)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

چاعاتای اولوسوی یکی از جوانترین و پرطرفدارترین بازیگران ترکیه است که متولد سال ۱۹۹۰ در استانبول است. وی به عنوان یکی از جذابترین بازیگران ترکیه نیز شناخته می شود که توانست با بازی در سریال ‌های تلویزیونی محبوب و ایفا در نقش‌های اصلی به سرعت بین مردم شهرت پیدا کند. چاعاتای امروزه یکی از بازیگران درجه اول سینما و تلویزیون ترکیه به شمار می رود. چاعاتای در سریال های موفقی مثل «نفوذی» (İçerde) و «محافظ» (Muhafız) بازی کرده است و به دلیل بازیگری خوبش پس از بازی در این سریال ها جلب توجه کرد.

ابراهیم تاتلیسس (İbrahim Tatlıses)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

ابراهیم تاتلیسس یکی از خواننده های معروف و مشهور ترکیه است که تا دو دهه پیش از برترین فیلم سازان، کارگردانان و بازیگران ترکیه نیز محسوب می شد. تاتلیسس در آن دوران بعد از ۱۰ سال فعالیت حرفه ای در موسیقی، سال ۱۹۸۰ در فیلم Çile نقش آفرینی کرد که سهم زیادی در به شهرت رسیدن وی داشت. سپس سال بعد خود در قامت کارگردان و بازیگری شروع به فیلم سازی کرد و اولین فیلمی که کارگردانی آن را نیز بر عهده داشت فیلم یالان (Yalan) در سال ۱۹۸۲ بود.

تاتلیسس در آن زمان تهیه کنندگی این فیلم مشهور را نیز عهده دار شده بود. او فیلم ها را بسته به نوع محبوبیت آهنگ هایش ساخت و تا سال ۲۰۰۰ در بیش از ۳۰ فیلم بازی کرد، و کارگردان و سرمایه گذار بیش از ۱۰ فیلم هم بود. وی تا کنون در بیش از ۴۰ فیلم به عنوان بازیگر نقش آفرینی کرده است و کارگردانی ۱۳ فیلم را بر عهده داشته که اکثریت فیلم ها به دهه های قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی بازمی گردند.

ابراهیم تاتلیسس همچنین در ۴ فیلم به عنوان نویسنده و سناریست فیلم نیز در کنار بازیگری مشغول بوده که در نوع خود استثنایی است. از جمله مهم ترین فیلم های ابراهیم تاتلیسس در طول حیات هنری اش می توان به فیلمهایی چون “Yalan”، “Yorgun”، “Mavi Mavi”، “Ayşem”، “Hülya”، “Sarhoş” و “Alah Alah” اشاره کرد.

جان یامان (Can Yaman)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

جان یامان در تاریخ ۸ نوامبر سال ۱۹۸۹ در استانبول به دنیا آمد. جان که تنها فرزند خانواده بود از طرف پدر ریشه آلبانیایی دارد. یامان دوران دبیرستان را در دبیرستان غیردولتی ایتالیایی استانبول (İtalyan Lisesi) گذراند و در سال ۲۰۱۲ از دانشگاه یدیتپه استانبول (Yeditepe Üniversitesi) در رشته حقوق فارغ التحصیل شد. جان پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه برای دوران کارآموزی اجباری خود به مدت ۶ ماه در PriceWaterhouseCoopers یا با نام تجاری PwC که شهرت جهانی دارد به وکالت پرداخته است.

جان یامان بازیگری را از جونیت ساییل (Cüneyt Sayıl) فراگرفته است. یامان فعالیت حرفه ای خود را از سال ۲۰۱۴ شروع کرده است و در این ۶ سال در ۶ سریال تلویزیونی ایفای نقش کرده است. جان برای اولین بار در سریال «دلدادگی» (Gönül İşleri) در نقش مکمل بازی کرده است. این سریال در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ پخش شد. سریال «ماه کامل» (Dolunay) و «پرنده سحرخیز» (Erkenci Kuş) دیگر سریال هایی هستند که یامان در آن ها ایفای نقش کرده است.  آخرین پروژه یامان نیز سریال «آقای اشتباه» است که هنوز ادامه دارد.

بهترین بازیگران زن ترکیه

الچین سانگو (Elçin Sangu)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

الچین سانگو بازیگر و مدل مشهور ترک است که با بازی در سریال ها و فیلم های تبلیغاتی زیاد به محبوبیت خوبی دست یافته است. وی که یکی از بهترین بازیگران زن ترکیه به شمار می رود در بین محبوب ترین و نیز پردرآمد ترین هنرمندان مشهور ترکیه قرار گرفته است. او با بازی در سریال «روزی روزگاری» (Öyle Bir Geçer Zaman ki) وارد عرصه بازیگری شد و سریال «عشق اجاره ای» (Kiralık Aşk) نیز از عوامل اصلی محبوبیت او به شمار می رود. او به دلیل بازیگری حرفه ای و عالی اش برنده سه جایزه پروانه طلایی (Altın Kelebek Ödülü) شده است.

الچین سانگو متولد ازمیر در تاریخ ۱۳ آگوست ۱۹۸۵ است. الچین فارغ التحصیل دانشگاه مرسین (Mersin Üniversitesi) در رشته اپرا است. وی در «Sahne Tozu Tiyatrosu» بازیگری را فرا گرفته است و از سال ۲۰۱۱ بازیگری را به صورت حرفه ای شروع کرده است.

هازار ارگوچلو (Hazar Ergüçlü)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

هازار ارگوچلو یکی دیگر از بازیگران ترکیه است که محبوبیت خود را مدیون بازی در سریال «کوزی گونی» (Kuzey Güney) است. وی متولد سال ۱۹۹۲ در شهر نیکوزیا از کشور قبرس می باشد. به عنوان بازیگری جوان و با استعداد، توانسته نظر بسیاری از کارگردانان بزرگ ترکیه را به خود جذب کند. او همچنین برنده جوایز بزرگی مانند بهترین بازیگر زن در جشنواره بین المللی فیلم فرانکفورت و چندین جایزه دیگر شده است که نشان دهنده استعداد او در زمینه بازیگری است.

فحریه اوجن (Fahriye Evcen)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

فحریه اوجن (فخریه اوجن)، یکی دیگر از معروف ترین بازیگران ترکیه است. فاهریه در ۴ ژوئن سال ۱۹۸۶ میلادی (سال ۱۳۶۵ شمسی) در شهر زولینگن (Sulingen) آلمان متولد شد. خانواده مادر او از اهالی قوم چرکس و خانواده پدرش از مهاجران ترک و اصالتاً اهل شهر کاوالا (Kavala) هستند. فاهریه اوجن به مدت یک سال در کشور آلمان در رشته جامعه شناسی در دانشگاه دوسلدورف تحصیل کرد و سپس این رشته را نیمه تمام رها کرد و همراه مادرش به ترکیه آمد. در سال ۲۰۰۵ به طور غیر حرفه ای وارد دنیای بازیگری شد و در سال ۲۰۰۸ اولین کار بازیگری حرفه ای به وی پیشنهاد گردید.

فحریه اوجن که در سال ۲۰۱۷ در فهرست ۳۰ زن زیبا در جهان  قرار گرفت در فیلم ها و سریال های زیادی نقش آفرینی کرده است. از سال ۲۰۱۸ به بعد به دلیل بارداری و مراقبت از فرزندش کاران، فعالیت کمتری در حوزه ی سینما و سریال داشته که انتظار می رود از سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را از سر بگیرد.

هانده دوغان دمیر (Hande Doğandemir)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

هانده دوغان دمیر در تاریخ ۲۲ نوامبر ۱۹۸۵ در آنکارا متولد شد. هانده، بازیگر جوان تلویزیون ترکیه، یکی از بهترین بازیگران ترکیه است. هانده به دلیل ایفای نقش زینب در سریال ترکی (Güneşi Beklerken) «انتظار آفتاب» در بین ایرانی ها محبوب گردیده است. وی که در ابتدای کار به بازی در تیزرهای تبلیغاتی مشغول بود با پیشنهاد شبکه TRT ترکیه برای بازی در یک سریال روبرو شد و در سال ۲۰۱۱ با بازی در سریال «غم و اندوه» پا به دنیای حرفه ای بازیگری گذاشت.

هانده دوغان دمیر که از مشهورترین بازیگران ترک نیز به شمار می رود فارغ التحصیل رشته جامعه شناسی از دانشگاه تاریخ و جغرافیای آنکارا است. او همچنین در دانشگاه لیل فرانسه در رشته زبان نیز تحصیل کرده است. هانده در سال ۲۰۱۳ با ایفای نقش زینب در سریال (Güneşi Beklerken) توانست برای اولین بار به عنوان بازیگر نقش اول در یک فیلم یا سریال بازی کند.

جانسو دره (Cansu Dere)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

جانسو دره، در ۱۴ اکتبر ۱۹۸۰ در آنکارا متولد شد و در حال حاضر جزو یکی از مدل ها و بازیگران ترکیه به حساب می آید. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در ازمیر گذراند و در رشته باستان ‌شناسی از دانشگاه استانبول فارغ‌ التحصیل شد.

او کار در تلویزیون و سینما را از سال ۲۰۰۴ شروع کرد و بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ نقشی برجسته ای در مجموعه تلویزیونی «سیلا» داشت. بعد از آن با همکاری کنان ایمیرزالی اوغلو در فیلم « the Last Ottoman Yandim Ali» به شهرت رسید. او توانایی های زیادی در بازیگری دارد، به طوری که در نقش های مختلفی، از کمدی گرفته تا نقش های جدی، هنرنمایی کرده است.

اویکو کارایل (Öykü Karayel)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

اویکو کارایل به عنوان یکی از با استعدادترین و خوش چهره ترین بازیگران ترکیه شناخته می شود. این بازیگر به نام ترکیه، بیشتر به خاطر چشم های جذاب و گیرایش شهرت دارد. او در استانبول در سال ۱۹۹۰ متولد شد و در دوران نوجوانی، پس از یک آموزش کوتاه در تئاتر در سال ۲۰۰۷، وارد دانشگاه دولتی هنر و تئاتر استانبول شد.

این بازیگر معروف ترکیه ای ابتدا کار خود را با تئاتر آغاز کرد اما به تدریج توانست موفقیت های بیشتری را کسب کند. اویکو در سال ۲۰۱۱ موفق شد برای بازی در «چیزهای خوب برای مهمانی» دو جایزه استعدادهای درخشان جوان و جایزه ویژه افسس را از آن خود کند. در بین سریال‌های او نیز بازی در سریال «Kara Para Aşk» و همچنین نقش جمره (Cemre) در سریال «Kuzey Güney» شاخص تر از کارهای دیگرش بوده است.

سرنای ساریکایا (Serenay Sarıkaya)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

سرنای ساریکایا در سال ۱۹۹۱ در شهر آنکارا متولد شد. سرنای بازیگر و مدل حرفه‌ ای اهل ترکیه و صاحب جایگاه دوم دختر شایسته ترکیه در سال ۲۰۱۰ می‌ باشد. بازی در سریال «عمر گل لاله» (Lale Devri) و «جزر و مد» (Medcezir) باعث شناخته شدن وی در سطح جهانی شد و او را تبدیل به یکی از معروف ترین بازیگران ترکیه کرد.

او با بازی در این دو سریال، دو تندیس پروانه طلایی کسب کرد که معتبرترین جایزه برای یک بازیگر اهل ترکیه به حساب می آید. علاوه بر بازیگری، سرنای چهره تبلیغاتی برندهای معروف ترکیه ای است. او در سال ۲۰۱۴ بهترین بازیگر زن شناخته شد و توسط جی‌ کیو (GQ) تندیس دریافت کرد.

برگزار کورل (Bergüzar Korel)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

برگزار کورل همسر بازیگر معروف ترکیه ای، هالیت ارگنچ (Halit Ergenç) است. برگوزار کرل دوران کودکی خود را در اولوس، منطقه‌ای نزدیک بشیکتاش، استانبول گذرانده است. او در رشته تئاتر در دانشگاه هنرهای زیبای معمار سنان تحصیل کرده است.

کورل با فیلم سینمایی «آشیانه گرگ‌ ها» فعالیتش را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۶ با بازی در فیلم «Binbir Gece» یا همان هزار و یک شب، مطرح شد؛ فیلمی که نه تنها در ترکیه بلکه در کشورهای عربی و اروپای شرقی نیز طرفداران زیادی پیدا کرد. وی همچنین در یک قسمت از فیلم «حریم سلطان» به عنوان بازیگر مهمان به ایفای نقش پرداخت. از سال ۲۰۱۲ تا ژوئن ۲۰۱۵ در سریال «کارادایی» در نقش فریده شادعلو بازی کرد که برای بازی در این سریال جوایز متعددی کسب کرد و شهرت و محبوبیت اش دو چندان شد.

هازال کایا (Hazal Kaya)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

هازال کایا یکی دیگر از بهترین بازیگران معروف ترکیه در یک خانواده طبقه بالا در شهر استانبول ترکیه در ۱ اکتبر ۱۹۹۰ به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در دبیرستان ایتالیایی در استانبول گذراند و در سال ۲۰۰۹ فارغ التحصیل شد. پدر و مادرش هر دو وکیل هستند و وقتی او هفت ساله بود از هم جدا شدند. او به عنوان یک کودک هفت ساله که ویولن و باله می آموخت به دنیای هنر وارد شد.

هازال کایا اولین نقش مهم خود را در سریال «گنجو» ایفا کرد و پس از آن در سال ۲۰۰۸ در سریال «Aşki Memnu» یا به فارسی (عشق ممنوع) در نقش نیهال زیاگل ظاهر شد. وی بخش عمده ای از محبوبیت خود را مدیون بازی در سریال بسیار موفق «Adini Feriha Koydum» یا به فارسی (اسمش را فریحا گذاشتم) می باشد. آخرین فعالیت هازال کایا پس از دو سال عدم حضور در تلویزیون، در سال ۲۰۱۷ با سریال «Bizim Hikaye»، به فارسی (حکایت ما) که برگرفته از مجموعه تلویزیونی «بی شرم» است، بار دیگر به تلویزیون بازگشت.

طوبی بویوک ‌اوستون (Tuba Büyüküstün)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

طوبی بویوک اوستون یکی دیگر از بهترین بازیگران معروف ترکیه در ۵ جولای سال ۱۹۸۲ در استانبول متولد شد. طوبا دوران مدرسه را در استانبول گذراند و سپس در رشته طراحی صحنه و دکور و طراحی لباس در دانشگاه هنرهای زیبای معمار سینان استانبول به تحصیلات خود ادامه داد.

ضمن تحصیل در دانشگاه، او برای اولین بار در تبلیغ مول ‌پد جلوی دوربین فیلم برداری رفت. وی در سال ۲۰۱۱ با اونور سایلاک ازدواج و صاحب دو فرزند دختر دو قلو به نام های توپراک و مایا شد. طوبا در بین زیباترین زنان جهان که از یک مجله معروف امریکایی منتشر شده بود رتبه ۱۷ را کسب کرد.

نسلیهان آتاگول (Neslihan Atagül)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

نسلیهان آتاگول (Neslihan Atagül) یکی دیگر از بهترین بازیگران معروف ترکیه است که در سال های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته و به محبوبیت زیادی دست یافته است. آتاگول که با بازی موفقش در سریال های «عشق سیاه» (Kara Sevda) و «دختر سفیر» (Sefirin Kızı) به محبوبیت خود افزود علی رغم فعالیت نه چندان زیادش در زمینه تلویزیون و سینما یکی از مشهورترین بازیگران ترکیه به شمار می رود.

نسلیهان آتاگول در تاریخ ۲۰ آگوست ۱۹۹۲ در استانبول متولد شد. مادرش ریشه بلاروسی و پدرش ریشه چرکس داشت. نسلیهان آتاگول از دوران کودکی تصمیم گرفته بود بازیگر شود. در سال ۲۰۰۵ یعنی وقتی ۱۳ سال داشت در یک آژانس بازیگری ثبت نام کرد و پس از چند ماه با بازی در یک فیلم تبلیغاتی اولین تجربه بازیگری خود را به دست آورد. نسلیهان هم اکنون دانشجوی رشته تئاتر در دانشگاه یدیتپه استانبول (Yeditepe Ünivesitesi) است. اولین تجربه حرفه ای بازیگری نسلیهان نیز در دوران نوجوانی اش بود و او در ۱۴ سالگی در سریال «برگ ریزان» (Yaprak Dökümü) بازی کرد.

آیچا آیشین توران (Ayça Ayşin Turan)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

آیچا آیشین توران در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۹۲ در یکی از شهر های اطراف دریای سیاه سینوپ (Sinop) متولد شد. مادرش اهل سینوپ و پدرش نیز اهل یکی دیگر از شهر های دریای سیاه یعنی کاستامونو (Kastamonu) است. آیچا دانشجوی بخش رادیو، سینما و تلویزیون (Radyo Televizyon ve Sinema) در دانشگاه استانبول (İstanbul Üniversitesi) است. وی علاوه بر آن در تئاتر غضنفر اوزجان و گونول اولکو (Gazanfer Özcan ve Gönül Ülkü Tiyatrosu) و نیز کنسرواتوار شهرداری سینوپ (Sinop Belediye Konservatuarı) در زمینه بازیگری آموزش دیده است.

آیچا فعالیت چندان زیادی در زمینه بازیگری نداشته است اما بازیگری عالی و نیز چهره زیبایش باعث محبوبیت هر چه بیشتر او شده است. سریال «مریم» (Meryem) و نیز سریال اینترنتی «هاکان: محافظ» (Hakan: Muhafız) از مشهورترین سریال هایی هستند که آیچا آیشین توران در آنها حضور داشته و با بازیگری خوبش جلب توجه کرده است.

دمت اوزدمیر (Demet Özdemir)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

یکی دیگر از بهترین بازیگران معروف ترکیه دمت اوزدمیر است او در ۲۶ ماه فوریه سال ۱۹۹۲ در شهر کوجاعلی ترکیه به دنیا آمد. او از سن ۷ سالگی همراه با خانواده خود به استانبول نقل مکان کرد و در اواخر دوره نوجوانی یکی از رقاص های مخصوص خواننده مشهور ترک، بنگو (Bengü) شد. او فعالیت های هنری خود را با رقص شروع کرد و برای اولین بار پس از بازی در موزیک ویدئو خواننده مشهور، مصطفی ساندال استعدادش در بازیگری کشف شد و در سال ۲۰۱۳ اولین بار در قالب یک سریال به تلوزیون رفت.

او پس از بازی در اولین سریال خود یعنی سریال «به تو یک راز خواهم گفت» (Sana Bir Sır Vereceğim) در بین مردم ترکیه محبوبیت پیدا کرد و پس از آن با بازی در سریال های مختلف توانست این محبوبیت را دوچندان کند. سریال پرنده زودهنگام (Erkenci Kuş) و هم بازی شدن با جان یامان بازیگر خوش اندام تلویزیون ترکیه نیز تاثیر زیادی در محبوبیت این بازیگر داشت. سریال اخیر او «خانه تو سرنوشت توست» (Doğduğun Ev Kaderindir) نیز از عوامل رسیدن دمت اوزدمیر به جایگاه کنونی اش بین بازیگران ترکیه بود.

هانده ارچل (Hande Erçel)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

همان طور که می دانید زیبایی و جذابیت یکی از عوامل اصلی شهرت بسیاری از بازیگران ترکیه و نیز جهان است. هانده ارچل نیز یکی از بازیگرانی است که در کنار بازیگری خوب، قیافه و ظاهرش نیز در شهرت و محبوبیت او بی تاثیر نبوده است. هانده ارچل در تاریخ ۲۴ نوامبر سال ۱۹۹۳ در شهرستان باندیرما (Bandırma) در استان بالیک اسیر (Balıkesir) متولد شد. مادر هانده آیلین ارچل که مدت زیادی بود دچار بیماری سرطان بود سرانجام در سال ۲۰۱۹ فوت کرد و پدرش کایا ارچل نیز هنوز در باندیرما زندگی می کند. هانده ارچل هم اکنون دانشجوی رشته هنر های سنتی ترکیه (Geleneksel Türk Sanatları) در دانشگاه هنر های زیبای معمار سینان (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) استانبول است.

هانده ارچل از سال ۲۰۱۳ بازیگری حرفه ای را شروع کرد و قبل از آن نیز مدل بود. هانده در سال ۲۰۱۲ در یک مسابقه زیبایی که در جمهوری آذربایجان برگزار شد به مقام دوم دست یافت. اولین پروژه حرفه ای که هانده ارچل در آن حضور داشت سریال «رمضان تاتار» (Tatar Rammazan) بود که در سال ۲۰۱۳ ساخته شد. سریال های «دحتران آفتاب» (Güneşin Kızları)، «مروارید سیاه» (Siyah İnci) و «تو درم را بزن» (Sen Çal Kapımı) نیز چند مورد از سریال هایی هستند که در تبدیل هانده ارچل به یکی از بهترین بازیگران ترکیه بی تاثیر نبوده اند.

برن ساعات (Beren Saat)

 بهترین بازیگران معروف ترکیه

یکی دیگر از بهترین بازیگران معروف ترکیه برن ساعات است او در تاریخ ۲۶ فوریه سال ۱۹۸۴ در شهر آنکارا ترکیه به دنیا آمد. او تا دوران جوانی و قبل از ورود به دنیای حرفه ای در آنکارا تحصیل کرد. برن تحصیلات خود را ابتدا در موسسه آموزش ترک (TED) آنکارا سپری کرد و سپس وارد دانشگاه باشکنت آنکارا (Başkent Üniversitesi) شد و توانست تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مدیریت این دانشگاه به پایان برساند. برن ساعات در حین تحصیل خود در دانشگاه باشکنت و با توجه به علاقه خود به رشته بازیگری، در مسابقه بازیگری ستارگان ترکیه (Türkiye’nin Yildızları) شرکت کرد و توانست توجه بسیاری را از سوی افراد حرفه ای این زمینه به خود جلب کند. سپس در سال ۲۰۰۴ و در سریال مرگ در عشقمان هست (Aşkımıza Ölüm Var) به عنوان نقش مکمل زن ایفای نقش کرد.

شاید بیشترین شهرت برن ساعات با بازی در سریال عشق ممنوعه (Aşk-I Memnu) به دست آمد. هم بازی شدن با بازیگرانی مثل کیوانچ تاتلیتوغ، هازال کایا،‌ سلجوک یونتم و… نیز یکی دیگر از دلایل شهرت برن به حساب می آید. البته بازی فوق العاده برن در این سریال که حتی جوایز زیادی را هم برای او به ارمغان آورد نیز باری دیگر سکوی پرتابی برای ماندن و حرفه ای تر شدن برای او به شمار می رفت. این سریال که در سال ۲۰۰۹ و به کارگردانی هیلال سارال (Hilal Saral) اولین بار در تلوزیون پخش شد، حتی با گذشت ۱۱ سال از ساخت آن نیز هنوز شبکه های مختلفی از کشورهای متفاوتی در حال پخش این سریال هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا