جاذبه های توریستی استانبولجاذبه های توریستی ترکیهمکان های تفریحی ترکیه

جاذبه های دیدنی استانبول | آدرس و تصاویر ۲۰۱۹

جاذبه های دیدنی استانبول یا مکان های دیدنی استانبول بیشمار است ولی در اینجا با یک نگاه با محبوب ترین آنها آشنا خواهید شد.

 

استانبول یکی از بزرگترین شهرهای جهان است که هم مرز با اروپا و آسیاست و در طول قرن ها توسط امپراطوری ها پرورش داده شده است.

سر تا سر این شهر پوشیده از فرهنگ و تاریخ است. به همین دلیل به شهری هیجان انگیز تبدیل شده است که از سراسر جهان مسافران زیادی را جذب جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری خود می کند. . فرودگاه های استانبول انتقال این حجم از مسافر را به خوبی انجام می‌دهند.

 

در اینجا با ۲۰ تا از بهترین جاهای دیدنی استانبول که نباید در سفر به ترکیه از دست داد، آشنا خواهید شد. ۴ تا از بهترین جاهای دیدنی استانبول موزه ایاصوفیه، قصر توپکاپی، مسجد آبی و بازار بزرگ است. اما پیشنهاد می کنیم که از سایر جاهای دیدنی استانبول غافل نشوید و با این مکان های خارق العاده بیشتر آشنا شوید:

 

جاذبه های دیدنی استانبول : موزه ایاصوفیه نماد استانبول (Aya Sofya)

 

گفته می شود زمانی که امپراطور بیزانس برای اولین بار در سال ۵۳۶ میلادی بعد از کامل شدن کلیسای خود وارد آن شد، فریاد زد: “زنده باد خداوندی که من را شایسته انجام چنین کاری دانسته است. آه سلیمان، من تو را فراموش کردم!” ایاصوفیه به پایگاه خودستایی و تکبر وزریدن امپراطور بر جهانیان با دارایی و سربازانش تبدیل شد. سنت معتقد بود که منطقه اطراف تخت امپراطور در کلیسای ایاصوفیه مرکز اصلی فرمانروایی جهان است.

 

 

 

ایاصوفیه زمانی خانه پرستشی بود که در طول قرن ها به ادیان مختلف به خوبی خدمت کرد. بعد از اینکه ارتش عثمانی قسطنطنیه را فتح کردند، این کلیسا به یک مسجد تبدیل شد و در قرن بیستم به موزه تغییر یافت. امروزه، موزه ایاصوفیه یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی استانبول به حساب می آید.

آدرس : Sultan Ahmet, Ayasofya Meydanı No:1, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

 

مکان های دیدنی استانبول : قصر توپکاپی (Topkapi Palace)

 

 

یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استانبول قصر توپکاپی است که آمیخته ای از تاریخ و مناظر خیره کننده است. کاخ توپکاپی در ۵ کیلومتری دیوارهای سنگی توسط ۲۷ برج احاطه شده است و از دستاوردهای تاریخ عثمانی به شمار می رود. توپکاپی که تاریخش به قبل از قرن پانزدهم برمی گردد، بر روی تپه‌ای مشرف به دریای مرمره استانبول، تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی است.

در گذشته این کاخ مقر دولت ترکیه و محل اقامت رسمی سلطان‌های عثمانی بود، اما در حال حاضر موزه‌ای است که بزرگترین و قدیمی ترین کاخ جهان شناخته می شود. بازدیدکنندگان می توانند نگاهی اجمالی به حرمسراها، جایی که دولت در آن کار می‌کرده است، مجموعه ای از سلاح های قدیمی که توسط سلطان ها مورد استفاده بود، آشپزخانه‌های کاخ با مجموعه بزرگی از کارکنان، و خزانه کاخ با مجموعه از جواهرات و ساعت ها داشته باشند.

آدرس : Cankurtaran, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

جاهای دیدنی استانبول : مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد (Blue Mosque)

 

 

مسجد سلطان احمد یکی از بزرگترین هدایای معماری به پایتخت ترکیه بود و یکی از زیباترین مسجدهای جهان به حساب می آید. مسجد آبی بین سال های ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶ ساخته شد و بعد از اتمام ساخت مسجد، موجب خشم مسلمانان جهان اسلام شد، چرا که دقیقاً همانند خانه خدا در مکه، ۶ مناره داشت. به همین دلیل مناره هفتم به عنوان هدیه‌ای برای مکه ساخته شد تا به این مخالفت پایان داده شود.

نام مستعار این مسجد (مسجد آبی) از دکوراسیون داخلی‌اش که شامل دهها هزار کاشی ایزنیک است، گرفته شده است. فضای کلی و تأثیر رنگ داخلی، مسجد را به یکی از بهترین دستاوردهای معماری دوره عثمانی تبدیل کرده است.

 

علاوه بر آن، بهتر است بدانید یکی از بهترین دیدنی های استانبول که سفر به این شهر را لذت بخش خواهد کرد، قدم زدن در میان باغ‌هایی است که در بین مسجد آبی و موزه ایاصوفیه قرار گرفته است.

آدرس : Sultan Ahmet, Atmeydanı Cd. No:7, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

دیدنی های استانبول : بازار بزرگ از محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول (Grand Bazaar)

 

 

کسانی که به استانبول سفر می کنند، به خصوص ما ایرانی ها که عاشق خرید کردن هستیم، نباید بازدید از بازار بزرگ استانبول را از دست بدهیم. ۵۰۰۰ مغازه موجود در بازار بزرگ استانبول، این بازار را به یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان تبدیل کرده است.

بیش از یک چهارم میلیون بازدیدکننده در روز از این بازار دیدن می کنند، سوغاتی مثل طلا و جواهر، فرش و قالیچه، ادویه‌جات، عتیقه‌جات و سرامیک‌هایی که با دست نقاشی شده است را در بازار بزرگ استانبول پیدا خواهید کرد.

 

قدمت این بازار به سال ۱۴۶۱ میلادی برمی گردد و امروزه دو مسجد، چهار چشمه، دو حمام یا حمام بخار، و جواهیر بدستان (جایی که در آن کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین کالاها پیدا می‌شود) را در خود جای داده است. اینجا جایی است که خریداران می توانند سکه‌های قدیمی، طلا و جواهر با سنگ‌های قیمتی، سلاح‌های تزئینی و مبلمان عتیقه را پیدا کنند.

آدرس : Beyazıt, Kalpakçılar Cd. No:22, 34126 Fatih/İstanbul, Turkey

 

مکانهای دیدنی استانبول : آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

 

 

 

آب انبار باسیلیکا از قرن ششم، بعد از اینکه به دستور جاستینان اول، امپراتور روم ساخته شد، منابع آب ساکنان استانبول را تأمین می کند. مسافرانی که از این بنا دیدن می کنند و تکنولوژی‌ای که رومیان باستان برای ساخت این آب انبار به کار گرفته‌اند را مشاهده می‌کنند، به شدت متعجب می شوند، چون این تکنولوژی در زمان خودش بسیار پیشرفته بوده است.

 

آب انبار باسیلیکا از قرن ششم، بعد از اینکه به دستور جاستینان اول، امپراتور روم ساخته شد، منابع آب ساکنان استانبول را تأمین می کند. مسافرانی که از این بنا دیدن می کنند و تکنولوژی‌ای که رومیان باستان برای ساخت این آب انبار به کار گرفته‌اند را مشاهده می‌کنند، به شدت متعجب می شوند، چون این تکنولوژی در زمان خودش بسیار پیشرفته بوده است.

 

آدرس : Alemdar, Yerebatan Cd. 1/3, 34110 Fatih/İstanbul, Turkey

 

 

جاهای دیدنی استانبول : برج گالاتا (Galata Tower)

 

در ارتفاع ۶۷ متری، برج گالاتا بر فراز آسمان استانبول حکومت می کند، بازدید از این جاذبه گردشگری استانبول به شما دیدگاهی عالی از شهر قدیمی و محیط اطرافش می‌دهد. این برج سنگی که مربوط به قرون وسطی است، به عنوان برج مسیح نیز شناخته می شود و بلندترین ساختمان در استانبول بود که در سال ۱۳۴۸ ساخته شد.

 

 

 

هنوز هم بلندترین ساختمان استانبول است. این برج در طی قرن‌ها تغییر و تعمیر شده است، در یک زمان از گالاتا به عنوان برج دیده بانی برای تشخیص آتش استفاده می‌شد. امروزه، در بالاترین قسمت آن یک کافه، رستوران و یک کلوب شبانه است که می توان با آسانسوری که در ۹ طبقه وجود دارد، به این قسمت از برج رفت و منظره‌ای خیره کننده از استانبول را به نظاره نشست.

آدرس : Bereketzade, Galata Kulesi, 34421 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

کلیسای چورا استانبول (Chora Church)

 

 

کلیسای چورا یکی از جاهای دیدنی استانبول است که تا حدی از نگاه توریست‌ها دور مانده است، اما هریک از مسافرانی که از این کلیسا دیدن می کنند می گویند: هنر زیبای بیزانس ارزش یک بار دیدن را دارد. موزاییک‌های افسانه‌ ای و نقاشی های روی دیوار زندگی عیسی و مادرش مریم را به تصویر می‌کشاند.

 

بدون شک می توان این کلیسا را یکی از زیباترین آثار باقی مانده از معماری بیزانس دانست. قدمت این کلیسا به دوران کنستانتین برمی گردد، چورا در اولین سالهایی که ساخته شد یک صومعه بود، چند قرن بعد به یک مسجد تبدیل شد، و در سال ۱۹۴۸، به یک موزه تبدیل شد.

 

آدرس : Dervişali, Kariye Cami Sk. No:18, 34087 Fatih/İstanbul, Turkey

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا