درباره ترکیه

آداب و رسوم مردم کشور ترکیه | تجربه زندگی در کشور ترکیه

آداب و رسوم مردم کشور ترکیه | تجربه زندگی در کشور ترکیه

 

فرهنگ مردم ترکیه:

به جرات میتوان گفت در همه ی شهرهای ترکیه قهوه خانه هست و مردهای ترک با دوستانشان در قهوه خانه ها مینشینند و صحبت می کنند.میتوان گفت این قهوه خانه ها جایی برای گفتگوهای سیاسی مردان نیز است. زنان هم بعدازظهرها، با دوستان و همسایگان خود در یک جا جمع می شوند،تا دور هم چای عصرانه بنوشند. تعطیلات آخر هفته هم اغلب خانواده ها به گردش می روند. مردم ترکیه به آراستگی ظاهری اهمیت ویژه ای میدهند،که این امر باعث پاکیزگی نسبی مردم و شهرها شده است.

آداب احوالپرسی ترک ها:

هنگام ملاقات با دیگران در ترکیه باید خیلی محکم دست دهید؛ اما هنگام خداحافظی لزومی به دست دادن نیست. دوستان و بستگان معمولا با یک یا دو بوسه بر صورت با هم احوالپرسی می‌کنند و هنگام برخورد با افراد سالخورده، دست راست او را می‌بوسند و بعد پیشانی‌شان را روی دست او می‌گذارند تا احترام خود را به وی ابراز کنند. هنگام ورود به اتاق، در صورتی که کسی به استقبال شما نیامده باشد، باید ابتدا با افراد بزرگ‌تر احوالپرسی کنید.

رفت و آمدهای خانوادگی در ترکیه:

در ترکیه مردم دائما با دوستان و اقوام خود در ارتباط هستند و به طور منظم دورهم جمع می شوند ترک ها مردمی میهمان نواز هستند و نهایت ادب و احترام را برای میزبانی انجام می دهند و از این که میزبان باشند لذت می برند. آنها در میهمانی های خود انواع مختلف غذا و شیرینی های متنوع را در پذیرایی استفاده می کنند.
اگر میهمان ها زود خانه را ترک کنند، این رفتار نوعی بی احترامی به صاحب مجلس و نشانه ی خوش نگذشتن به حساب می آید.

رسوم خواستگاری و ازدواج در ترکیه:

خواستگاری اغلب به این صورت است که دختر و پسربا هم آشنا شده؛ سپس خانواده ها با هم مشورت میکنند و در مورد مراسم ،تصمیم میگیرند.
رسمی در بین دختران ترکیه رواج دارد و به این گونه است که دختران جوانی که دوست عروس هستند در مراسم عروسی حاضر می شوند و اسم هایشان را درون کفش عروس می نویسند و در پایان مراسم اگر اسمی از داخل کفش عروس خانم پاک شده بود به معنای آن است که آن دختر به زودی ازدواج خواهد کرد.

عزاداری در ترکیه:

در مراسم عزاداری معمولا همسایگان غذا برای افراد خانواده مرحوم می فرستند .حلوا تنها غذایی که خانواده ی عزادار تهیه می کند که با آن از میهمانان پذیرایی شود.
در برخی نواحی رسم به این صورتست که ، دوستان نزدیک مرحوم حلوا را آماده کنند؛ در حین پخت حلوا خاطراتی را که با آن مرحوم داشتند را بازگو کنند. معمولاً حلوا زمانی آماده می شود که تمام افراد حاضر در اتاق از فرصت سخنرانی خود استفاده کرده باشند. این مراسم بسیار ساده باعث میشود که مردم از اوقات خوش خود با آن مرحوم حرف بزنند و همه ی برای آن مرحوم طلب مغفرت نمایند.

چانه زدن ترک ها:

ترکها در مسائل مالی بسیار چانه می زنند ومیتوان گفت چانه زدن به نوعی از فرهنگ مردم حساب می شود.
فرقی ندارد که معاملات بین المللی باشد یا معاملات کوچک،هر خریدی که باشد ترک ها حتما چانه می زنند.

هدیه دادن در ترکیه:

ترک ها همانند ایرانی ها ازهدیه دادن و گرفتن بسیار استقبال میکنند. هدیه هایی که بهم میدهند معمولا شامل صنایع دستی، وسایل تزئینی، لباسهای سنتی و اجناس لوکس است. همچنین آنها سنت سوغاتی دادن به اقوام نزدیک در هنگام بازگشت از سفر را نیز در فرهنگ خود دارند.
هنگامی که به منزل یک خانواده ترکیه‌ای دعوت شدید،متداول‌ترین هدیه، شیرینی و اقلام تزیینی برای خانه است. هدیه دادن گل به میزبان رسم نیست. برای بچه‌های میزبان نیز می‌توانید شیرینی یا آب‌نبات گران‌‌قیمت ببرید.

آداب غذا خوردن مردم ترکیه:

از تنوع غذاهای ترکی و لذیذ بودنشان کاملا مشخص است که مردم ترکیه عاشق غذا خوردن هستند.
غذای اصلی شام، همیشه با گوشت یا ماهی و نان و سالاد همراه است. مردم ترکیه در طول غذا، سیگار می‌کشند و برای همین اغلب وسط غذا شروع به سیگار کشیدن می‌کنند و بعد از خوردن نوشیدنی، به سراغ وعده بعدی غذا می‌روند. قهوه یا چای ترکی همراه با شیرینی در پایان غذا سرو می‌شود. در واقع قهوه ترکی، یک نوشیدنی ملی است و باید حداقل یک بار آن را امتحان کنید. فراموش نکنید که نباید هرگز قهوه خود را تا انتها بنوشید، چراکه ته آن پر از قهوه آسیاب شده است و طعم خوبی ندارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا