اطلاعات ترکیهجاذبه های توریستی استانبولدانستنیهای ترکیهشهر استانبول

راهنمای سفر به استانبول

استانبول قلب ترکیه و سومین شهر توریستی دنیا است. برای اولین بار سفر به استانبول به راهنمای سفر به استانبول نیاز خواهید داشت.

استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه، دروازه اروپا و پایتخت فرهنگ این کشور است. این کلان‌شهر، سومین شهر توریستی دنیا محسوب می‌شود و یکی از مقصدهای سفر پرطرفدار برای ایرانی‌ها است.

راهنمای سفر به استانبول

چرا به استانبول سفر کنیم؟

جذابیت‌های هنری و معماری: جاهای دیدنی مقدسی مانند مسجد آبی یا ایاصوفیه، در کنار مکان‌های دیدنی نظیر توپکاپی و دلمه باغچه جزو بایدهای سفر به استانبول برای دوستداران هنر و معماری است.

مراکز خرید متعدد برای سلیقه‌های متفاوت: استانبول را در کنار همه‌ی جذابیت‌هایش، به‌خاطر مراکز خرید بی‌نظیرش نیز می‌شناسند. چه دلیلی بهتر از خرید برای سفر به استانبول؟

غذاهای ترکی: چه کسی می‌تواند در برابر بوی خوش غذاهای ترکیه‌ای که در خیابان‌های شهر می‌پیچد، مقاومت کند؟ بهترین کباب‌ها را در رستوران‌های ترکیه‌ای امتحان کنید؛ نان سیمیت نوش جان کنید یا گوزلمه خوشمزه بخورید.

جذابیت‌های فرهنگی استانبول: استانبول در طول تاریخ خود، پایتخت سه امپراتوری بزرگ روم، روم شرقی و عثمانی بوده است. همین موضوع باعث شده تنوع فرهنگی در این شهر شکل بگیرد که از دلایل جذب توریست به این شهر محسوب می‌شود.

راه های سفر به استانبول

برای سفر به استانبول راه‌های مختلفی پیش روی شما است: رزرو تور استانبول، خرید بلیط هواپیما استانبول و رزرو محل اقامت توسط خودتان، سفر زمینی و تهیه بلیط اتوبوس یا قطار و همچنین سفر با خودروی شخصی به این شهر امکان‌پذیر است.

سفر هوایی به استانبول

راهنمای سفر به استانبول

 

ساده‌ترین و احتمالا بی‌دردسرترین راه برای سفر به بزرگ‌ترین شهر ترکیه رزرو تور استانبول از میان انواع تور ترکیه است. آژانس‌های مسافرتی مختلف ، پکیج‌های متنوعی در بازه‌های زمانی مختلف، همراه با برنامه‌های پروازی، برنامه گشت‌وگذار و هتل‌هایی در مناطق متنوع این شهر به‌همراه ترانسفر رفت و برگشت به فرودگاه جدید استانبول عرضه می‌کنند که می‌توانید به‌صورت آنلاین آن‌ها را رزرو کنید.

پکیج‌های تور شامل پرواز و اقامت در هتل هستند؛ اما اگر قصد خرید تور مسافرتی ندارید و می‌خواهید خودتان اقدام به تهیه بلیط هواپیما و رزرو هتل کنید، می‌توانید این کار را نیز به‌صورت آنلاین انجام دهید. برای دسترسی به اطلاعات هتل‌ها شامل آدرس، موقعیت دقیق روی نقشه، امکانات هتل و نظرات مسافرانی که پیش از شما در آن هتل اقامت داشته‌اند از وبسایت های گردشگری معتبر مثل تریپ ادوایزر – بوکینگتریواگو ، اطلاعات کاملی از آن به دست بیاورید.

سفر زمینی به استانبول

راهنمای سفر به استانبول

برای سفر زمینی به استانبول با اتوبوس می‌توانید از تهران یا تبریز بلیط تهیه کنید. اتوبوس‌های این مسیر معمولا صبح‌ها بین ساعت ۹ تا ۱۰ حرکت می‌کنند. فاصله تهران تا استانبول ۲۰۰۰ کلیومتر است. مسیر تهران تا تبریز ۶۳۰ کیلومتر، تبریز تا مرز بازرگان نیز ۲۹۰ کیلومتر است.

اتوبوس‌ها معمولا برای رفتن به استانبول از مرز بازرگان حرکت می‌کنند؛ چراکه این مسیر وضعیت جاده‌ای بهتری دارد. مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران به استانبول معمولا ۳۶ ساعت است و در ایام شلوغ یا تعطیل، این زمان تا ۴۰ ساعت نیز می‌رسد؛ به این ترتیب اگر تحمل بودن در اتوبوس را برای این مدت طولانی ندارید، از این روش سفر صرف‌نظر کنید.

سفر به استانبول با خودرو شخصی

سفر به ترکیه با خودرو شخصی مراحل مختلفی دارد که در صورت انتخاب این شیوه از سفر می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

برای سفر با خودرو شخصی در ابتدا باید مقدمات گرفتن مجوز خروج ماشین از کشور را انجام دهید. کاپوتاژ خودرو، دریافت گواهینامه بین‌المللی، دریافت دفترچه بین‌المللی خودرو، دریافت پلاک ترانزیت و بیمه کارت سبز مراحلی است که باید پیش از سفر برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. سپس می‌توانید سفرتان را از یکی از مرزهای ایران و ترکیه آغاز کنید.

بهترین مسیر برای سفر زمینی به استانبول با خودرو شخصی کدام است؟

سفر به استانبول با خودرو شخصی از طریق چند نقطه مرزی امکان‌پذیر است.

  • مرز بازرگان در ۲۹۰ کیلومتری تبریز
  • مرز سرو در ۶۰ کیلومتری ارومیه
  • مرز رازی در ۷۰ کیلومتری شهر خوی

با توجه به شرایط خود می‌توانید هرکدام از مسیرهای گفته‌شده را انتخاب کنید. یکی از بهترین نقاط مرزی برای ورود به ترکیه مرز بازرگان است. شرایط عبور از مرز بازرگان همراه داشتن مدارک خودرو و پاسپورت است؛ نیازی به دریافت ویزای ترکیه نیست.

راهنمای سفر به استانبول

ساعت کاری مرزها

  • مرز بازرگان به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است.
  • مرز سرو نیز به‌صورت شبانه‌روزی فعال است.
  • مرز رازی از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ (به وقت ایران) فعال است.

بعد از گذشتن از مرز به اولین شهر مرزی یعنی دوغو بایزید می‌رسید که در ۴۵ کیلومتری مرز واقع شده است. از آنجا می‌توانید به کمک تابلوهای موجود مسیر سفر به استانبول را پیش بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم مسیری را که اتوبوس‌ها طی می‌کنند، انتخاب کنید.

نکاتی برای سفر به ترکیه با خودروی شخصی

  • پیش از سفر حتما خودرویتان را به تعمیرگاه ببرید و تمام موارد فنی ماشین را بررسی کنید.
  • اگر مسافت سفرتان بیشتر از ۵ هزار کیلومتر است، بهتر است روغن ماشین را در ایران عوض کنید؛ هزینه‌ها در خارج از ایران بیشتر خواهد شد.
  • در آخرین پمپ بنزین داخل ایران و پیش از خروج از کشور، باک خودرو را پر کنید؛ هزینه بنزین در ترکیه بسیار زیاد است.
  • با قوانین راهنمایی و رانندگی ترکیه آشنا شوید و در هنگام ورود به ترکیه آن‌ها را رعایت کنید. ممکن است پلیس نسبت به خودروی توریست‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهد و جریمه شوید.
  • بهتر است برنامه سفرتان را طوری تنظیم کنید که قبل از ساعت هفت صبح به مرز برسید تا برای رد شدن از مرز با شلوغی مواجه نشوید. این موضوع به‌خصوص در ایام تعطیل و اوج سفرها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در استانبول کجا اقامت کنیم؟

برای اینکه به برترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری استانبول به‌راحتی دسترسی داشته باشید، بهترین مکان برای اقامت منطقه‌ی شهر قدیم استانبول یا سلطان احمد است.

محله سلطان احمد که قلب شهر قدیم استانبول محسوب می‌شود، قدمتی سه هزار ساله دارد و مکانی جادویی به شمار می‌آید. در این منطقه با بیشتر جاذبه‌های تاریخی شهر فقط چند دقیقه پیاده فاصله دارید. مسجد آبی، کاخ توپکاپی و ایاصوفیه کمتر از پنج دقیقه پیاده با هم فاصله دارند. اینجا می‌توانید از بقایای میدان اسب‌دوانی روم هم بازدید کنید یا برای تجدید قوا به حمام‌های معروف ترکی مانند حمام سمبرلیتاس استانبول سر بزنید.

راهنمای سفر به استانبول

هتل‌های زیادی در سلطان احمد وجود دارد که چشم‌اندازهای زیبایی از این جاذبه‌ها و تصاویر حیرت‌انگیزی از تنگه بسفر را به نمایش می‌گذارند. از هتل‌های محبوب استانبول در این بخش، هتل امپریال عثمانی (Ottoman Hotel Imperial) و هتل امپرس زو (Hotel Empress Zoe) هستند.

اگر تفریح‌های شبانه در استانبول برای‌تان اهمیت دارد، از بین هتل های استانبول، گزینه‌هایی در ناحیه گالاتا مانند پرا پلس (Pera Palace) و گراند حیات (Grand Hyatt) را انتخاب کنید. محله گالاتا قلب تفریح‌های شبانه در شهر محسوب می‌شود که پر از شور و انرژی جوانان است.

در نزدیکی تنگه بسفر نیز می‌توانید هتل‌هایی برای اقامت راحت پیدا کنید؛ جایی که هتل پنج ستاره سیراگان پالاس کمپینسکی (Ciragan Palace Kempinski Hotel) باعث می‌شود بتوانید در اقامتگاه آخرین سلطان استانبول بمانید.

هتل های لوکس استانبول

هتل چهار فصل استانبول در منطقه‌ی سلطان احمد در یک ساختمان قدیمی نئوکلاسیک واقع شده است و چند دقیقه پیاده تا مسجد آبی، کاخ توپکاپی و ایاصوفیه فاصله دارد. بوتیک هتل وایت هاوس (White House Hotel Istanbu) دکوراسیونی به سبک عثمانی دارد و در چند قدمی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول قرار گرفته است. کسانی که دوست دارند در شلوغی و هیجان منطقه‌ی تکسیم اقامت کنند، هتل Grand Hyatt یک انتخاب عالی است که چند دقیقه پیاده تا میدان تکسیم فاصله دارد.

هتل های میان‌رده استانبول

 

اگر می‌خواهید سفرتان ارزان تمام شود، بوتیک هتل Aybar در قلب منطقه‌ی سلطان احمد، انتخاب خوبی به‌خصوص برای خانواده‌ها است. هتل Peninsula فقط چند دقیقه با مسجد آبی فاصله دارد و هتل Apricot یکی دیگر از هتل‌های ارزان و محبوب استانبول است که در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری مهم و بهترین آثار تاریخی این شهر قرار دارد.

هاستل های استانبول

هاستل چیرز

هاستل چیرز در مرکز شهر قدیم استانبول یعنی سلطان احمد واقع شده است. این هاستل تنها چند دقیقه پیاده از موزه ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و مسجد سلطان احمد فاصله دارد. برای دسترسی به این هاستل از فرودگاه، متروی خط یک را سوار و در ایستگاه زیتین بورنو پیاده شوید. سپس تراموای خط یک را سوار م در ایستگاه Gulhane پیاده شوید. با پنج دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به این هاستل برسید.

چیرز فضای صمیمی و دوستانه‌ای دارد. در اینجا می‌توانید از وای‌فای رایگان استفده کنید. اتاق‌های متنوعی در این هاستل وجود دارد که برای افرادی که گروهی یا خانوادگی سفر می‌کنند نیز مناسب است. این هاستل خوابگاه‌هایی مخصوص خانم‌ها نیز دارد.

هاستل بیگ اپل

 

هاستل بیگ اپل در شهر قدیم استانبول قرار گرفته و تنها چند دقیقه پیاده از مسجد آبی، کاخ توپکاپی، ایاصوفیه و آب‌انبار سیسترن فاصله دارد. همچنین فاصله این هاستل تا بازار بزرگ استانبول و میدان تکسیم، ده دقیقه با خودرو است. اتاق و حمام‌های خصوصی، تلویزیون، تهویه مناسب هوا، اینترنت بی‌سیم و غیره، از امکانات این هاستل هستند.

هاستل هانچی

هاستل هانچی در منطقه تاریخی کامکاپی قرار گرفته است. با حمل و نقل عمومی می‌توانید ۱۵ دقیقه‌ای از این هاستل به بازار استانبول بروید. اتاق‌های هاستل هانچی کاملا تمیز و مجهز به سیستم تهویه هوا هستند. اینترنت رایگان، حمام مشترک، آشپزخانه عمومی، بالکن مخصوص سیگار کشیدن، تلویزیون و غیره از امکانات این هاستل است.

غذاهای ترکی در استانبول

اگر جزو افرادی هستید که انتخاب و امتحان کردن غذاهای محلی در سفر شما را به وجد می‌آورد و این موضوع در انتخاب مقصد سفر هم برای‌تان اهمیت دارد، حتما آوازه‌ی غذاهای ترکیه‌ای را هم شنیده‌اید. از غذاهای ترکی در رستوران‌های لوکس و اقتصادی گرفته تا انواع غذاهای خیابانی در تکسیم و استقلال، انتخاب‌های متنوعی برای صرف غذا در استانبول پیش روی شما است که کمتر کسی می‌تواند از کنار آن‌ها به‌راحتی بگذرد.

راهنمای سفر به استانبول

 

غذاهای ترکی

استانبول بهشت شکموها است

یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکیه‌ای دونر کباب است که طعم لذیذ آن با ذائقه ایرانی‌ها نیز بسیار سازگار است. دونر به‌معنای چرخیدن است و این نوع کباب را در رستوران‌ها و مغازه‌های فروش غذای خیابانی به‌راحتی پیدا می‌کنید. البته ترکیه کباب‌های متنوعی دارد که اسکندر کباب، آدانا کباب و ارفا کباب از معروف‌ترین آن‌ها هستند.

دلمه از دیگر غذاهای ترکی است که برای یک وعده شام عالی به نظر می‌آید. دلمه به‌معنای پرشده است و این غذا در ترکیه شباهت زیادی به دلمه ایرانی دارد.

کوفته چی غذایی سنتی و شامل گوشت خام، بلغور ورز داده شده، ادویه و پیازچه است که همراه با سبزیجات تازه و لیمو سرو می‌شود. اغلب آن را روی کاهو و نان نازک قرار می‌دهند.

بورک که غذای مخصوص صبحانه محسوب می‌شود، شامل پنیر و سبزیجاتی است که در خمیر یوفکا قرار می‌گیرد.

کومپیر یا سیب‌زمینی تنوری به‌همراه پنیر، ذرت و سالاد از غذاهای مقوی و خوشمزه خیابانی این شهر است.

مانتی (غذایی شبیه به راویولی)، تانتونی (نوعی لقمه)، لهمجون یا پیتزای ترک، بالیک اکمک، پیده (نوعی پیتزای ترکی) و سیلیک نیز از غذاها و خوردنی‌های محبوب ترکیه‌ای هستند.

صبحانه ترکی نیز وعده‌ای مفصل شامل نان، پنیر سفید، زیتون سبز و سیاه، کره، خامه، عسل، مربا، املت یا نیمرو، گوجه و خیار خردشده است که حتما باید آن را در نواحی ساحلی بسفر امتحان کنید.

باقلوای ترکیه‌ای و کونفه یا کنافه نیز از دسرهای خوشمزه‌ای هستند که بدون امتحان کردن آن‌ها نباید شهر را ترک کنید.

غذاهای خیابانی و ارزان در استانبول

راهنمای سفر به استانبول

سیمیت نماد ساکنان استانبول در ساعات اولیه صبح است. نوشیدن یک استکان چای به‌همراه این نان‌ها که در کنجد غلتانده شده‌اند، لذتی دوچندان دارد. این نان را می‌توانید از گاری‌هایی که سیمیت می‌فروشند یا از نانوایی‌ها بخرید.

بالیک اکمک در محلاتی مانند کاراکوی و امینونو در دکه‌های غذای خیابانی فروخته می‌شود. این غذا ماهی سرخ‌شده در روغن زیتون یا کره است.

دوروم یکی دیگر از غذاهای متنوع خیابانی در استانبول است که ترکیبی از نانی مشابه لواش با موادی مثل مرغ، گوشت، پنیر یا سبزیجات است که به‌شکل لقمه فروخته می‌شود. در میدان تکسیم بهترین دوروم‌ها را در بامبی یا کیزیل کایالار بخورید.

تانتونی شبیه به دوروم است و به‌صورت تند و معمولی عرضه می‌شود. بهترین جا برای خوردن تانتونی، امینه آنا سفراسی در محله بیلورجو در میدان تکسیم است.

بورک بیشتر غذایی مخصوص صبحانه است. پنیر و سبزیجات داخل خمیرهای نازک پیچیده می‌شود و به‌عنوان وعده‌ای خوشمزه سرو می‌شود.

کستانه کباب (Kestane Kebab) که شاه بلوط کبابی است، یکی از خوراکی‌های ارزان خیابانی در استانبول محسوب می‌شود و در دکه‌های کوچک به فروش می‌رسد.

صدف شکم پر یا میدیه دولما هم از غذاهای ارزان است که در بسیاری از خیابان‌های استانبول خواهید دید. پوسته صدف با ترکیبی از برنج پر می‌شود و اطراف آن را با لیموی تازه تزیین می‌کنند.

رستوران های استانبول

انتخاب رستوران در هر شهری که به آن سفر می‌کنیم، بخش مهمی از تجربه ما از آن سفر را رقم می‌زند. انتخاب رستورانی که غذای خوشمزه و باکیفیت را در کنار قیمت مناسب و خدمات خوب ارائه کند، یکی از موضوعات مهم در برنامه‌ریزی سفر است.

راهنمای سفر به استانبول

بهترین رستوران های محلی استانبول

رستوران های محلی استانبول جایی هستند که می‌توانید غذاهای کلاسیک از آشپزی ترکی و عثمانی را به قیمتی معقول نوش جان کنید. در ادامه رستوران‌هایی در محله‌های امینونو، اسکودار، قاضی‌کوی، فاتح و بی اوغلو را به شما معرفی و پیشنهاد می‌کنیم. این رستوران‌ها نه‌تنها بهترین گزینه‌ها برای خوردن غذای محلی خوشمزه هستند، بلکه در فضایی نوستالژیک می‌توانید غذای‌تان را نوش جان کنید.

در این بخش، رستوران‌ها را به دو دسته کلی تقسیم می‌کنیم: رستوران‌های بخش اروپایی و بخش آسیایی استانبول. رستوران‌های خیابان هوکاپاشا در نزدیکی محله سلطان احمد را که از توریستی‌ترین نقاط استانبول محسوب می‌شود، به‌صورت جدا معرفی می‌کنیم.

رستوران های بخش اروپایی استانبول

رستوران Erzincanli Ali Baba

رستوران Erzincanli Ali Baba یکی از رستوران‌هایی است که بیشتر مردم پس از بازدید از مسجد سلیمانیه برای صرف خوراک لوبیای ترکی (haricot beans) به اینجا سر می‌زنند. صفی طولانی در مقابل این رستوران شاهد خواهید بود. اینجا می‌توانید غذاهای دیگری مانند کباب را امتحان کنید.

رستوران Karakoy Nato Lokantasi

رستوران Karakoy Nato Lokantasi در کاراکوی که در سال ۱۹۵۲ تاسیس شد، به افتخار پیوستن ترکیه به ناتو ساخته شد. سرو غذا در این رستوران از ظهر تا ساعت ۱۵:۳۰ ادامه دارد. با وجود انواع رستوران‌ها و کافه‌های لوکس و مدرس، این رستوران هنوز انتخاب بسیاری از افراد برای صرف ناهار است. اینجا می‌توانید دسرهای ترکی، انواع کباب، سوپ‌های رنگارنگ، گوشت گریل و… نوش جان کنید.

رستوران Hunkar Lokantasi

خاندان اوگومو رستوران Hunkar Lokantasi در محله فاتح را تاسیس کردند. چهار نسل از این خانواده سرآشپز رستوران بوده‌اند. دو شعبه دیگر از این رستوران در استانبول وجود دارد و تمام غذاها را همین خانواده طبخ می‌کنند. در این رستوران مانتی، نمونه‌ای ترکیه‌ای از راویولی، را امتحان کنید.

رستوران Lades

در رستوران Lades در میدان تکسیم می‌توانید غذاهای کلاسیک بخورید که از گوشت بره تهیه شده است. دسرهای این رستوران نیز خوشمزه هستند.

راهنمای سفر به استانبول

رستوران‌های بخش آسیایی استانبول

رستوران Kanaat Lokantasi

رستوران Kanaat Lokantasi حدود یک قرن است که در مرکز اسکودار فعالیت می‌کند. اینجا می‌توانید غذاهای ترکی و عثمانی که به‌شکل ویژه‌ای طبخ شده‌اند، نوش جان کنید. غذاهایی مانند گوشت بره کبابی، بادمجان کباب و پلو ازبکی هنوز هم به شیوه سنتی در این رستوران تهیه می‌شوند.

رستوران Sen Lokanta

در کنار انواع سوپ و سیرابی، غذاهایی مانند مرغ با قارچ نیز در رستوران Sen Lokanta در بستانچی استانبول پیدا می‌شود. هنگام صرف ناهار در اینجا، احتمالا با کارمندانی مواجه می‌شوید که این رستوران را برای غذا خوردن انتخاب کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم حتما مانتی روسی و «پیتا»یی که در اجاق چوبی پخته می‌شود، امتحان کنید. کمپوت و شربت‌های سنتی نیز متعلق به آشپزی عثمانی است که در این رستوران سرو می‌شود.

رستوران Pidesun

رستوران Pidesun بهترین گزینه برای خوردن پیتا و مانتی در استانبول محسوب می‌شود. این رستوران در بخش مرکزی خیابان مودا قاضی‌کوی واقع شده است.

رستوران Yanyali Fehmi Lokantasi

رستوران Yanyali Fehmi Lokantasi درست در ابتدای ورودی بازار تاریخی ماهی‌فروشان در قاضی‌کوی قرار دارد. مهاجری اهل یونان به نام فهمی سونمزلر، این رستوران را تاسیس کرد. خوشمزه‌ترین غذایی که در این رستوران امتحان خواهید کرد، کوفته یانیالی (Yanyali meatball) است. این غذای همراه با بادمجان کبابی سرو و به‌شدت پیشنهاد می‌شود. بیش از صد نوع غذای ترکی و عثمانی در منوی این رستوران وجود دارد و برای سفر ناهار و شام باز است.

بهترین رستوران های محلی در شهر قدیم استانبول

بعد از خرید و گشت‌وگذار در بازار ادویه و بازار بزرگ استانبول، وقت آن است که یکی از رستوران های استانبول در خیابان هوکاپاشا را برای ناهار انتخاب کنید. این خیابان به‌خاطر نمایش رقص درویش‌ها نیز شهرت دارد. بعد از یک وعده شام در رستوران‌های ترکی این خیابان می‌توانید برای مشاهده نمایش درویش‌ها به مرکز فرهنگی Hodjapasha Cultural Center در همان نزدیکی بروید. سه رستورانی که در این خیابان به شما پیشنهاد می‌کنیم:

رستوران Kasap Osman

رستوران Kasap Osman برای خوردن بهترین دونر کباب در استانبول پیشنهاد می‌شود. انواع دیگر کباب و غذاهای گوشتی را می‌توانید اینجا امتحان کنید.

رستوران Filibe Koftecisi

وقتی به‌دنبال جایی برای خوردن کوفته می‌شد، رستوران Filibe Koftecisi یکی از معدود گزینه‌های پیش روی شما است. این رستوران قدمت زیادی دارد و سال‌ها است که توسط نسل‌های مختلفی از یک خانواده اداره می‌شود. بیشتر کسانی که اهل شکم‌گردی هستند این رستوران را پیشنهاد می‌کنند و یکی از بهترین رستوران‌های محلی در استانبول به شمار می‌آید.

رستوران Namli Rumeli Koftecisi

رستوران Namli Rumeli Koftecisi در سیرکچی واقع در خیابان هوکاپاشا، در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد. این رستوران به‌خاطر کوفته‌اش شهرت دارد؛ اما شیش کباب (کباب سیخی) گوشت و مرغ نیز می‌تواند جزو گزینه‌های انتخابی‌تان باشد. سالادهای اینجا نیز خوشمزه هستند. در انتهای وعده غذایی می‌توانید حلوای سمولینا نیز نوش جان کنید.

رستوران های بین‌المللی استانبول

تریپ ادوایز به انتخاب کاربرانش فهرستی از بهترین رستوران‌هایی که غذای ملل عرضه می‌کنند، منتشر کرده است.  شامل تعداد زیادی رستوران است که ما چند مورد از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. اگر در سفرتان مایل بودید غذاهای ملل را امتحان کنید، این رستوران‌ها گزینه‌های بسیار خوبی به شمار می‌آیند. البته در بعضی از آن‌ها غذای ترکی نیز سرو می‌شود.

رستوران Zeferan

رستوران Zeferan غذاهای ملل و آذربایجانی سرو می‌کند. این رستوران در محله سلطان احمد واقع شده و می‌توانید غذاهای گیاهی، حلال و همچنین بدون گلوتن را در اینجا نوش جان کنید.

رستوران Viva

در رستوران Viva در سیرکچی فاتح، می‌توانید غذاهای ملل، ترکی، مدیترانه‌ای، باربکیو، اروپایی، اروپای شرقی و همچنین غذاهای گریل‌شده نوش جان کنید. اگر به‌ٔنبال غذای حلال، گیاهی یا بدون گلوتن هستید نیز این رستوران انتظارات شما را برآورده می‌کند. در وعده‌های صبحانه، ناهار، شام، میان وعده و حتی آخر شب نیز این رستوران باز است. انواع نوشیدنی را اینجا می‌توانید سفارش دهید.

رستوران Albura Kathisma

در رستوران Albura Kathisma در بخش اروپایی استانبول در سلطان احمد، می‌توانید در کنار غذاهای محلی، غذاهای ملل، دریایی یا مدیترانه‌ای را هم امتحان کنید. همچنین اگر رژیم گیاهخواری یا بدون گلوتن دارید، منوی این رستوران شما را نیز راضی می‌کند. برای خوردن غذای حلال نیز روی این رستوران می‌توانید حساب باز کنید. صبحانه، میان وعده، ناهار و شام در این رستوران سرو می‌شود.

رستوران Armada Terrace

در نزدیکی سلطان احمد، رستورانی با نمایی فوق‌العاده به تنگه بسفر قرار دارد که Armada Terrace نام دارد. در اینجا انواع غذاهای حلال، دریایی، ملل، ترکی و گیاهی سرو می‌شود. برای ناهار و شام می‌توانید روی این رستوران حساب کنید.

رستوران های حلال استانبول

رستوران Bitlisli

یکی از رستوران‌های حلال که در خیابان هوکاپاشا در محله سیرکچی – فاتح می‌توانید روی آن حساب کنید، رستوران Bitlisli است. در این رستوران، غذاهای ترکی، گریل، خاورمیانه‌ای و باربکیو سرو می‌شود. اگر رژیم گیاهخواری دارید، در منوی این رستوران غذای گیاهی هم وجود دارد. شام، ناهار و میان وعده در این رستوران عرضه می‌شود.

رستوران Sirin Kofte

در محله فاتح می‌توانید برای خوردن غذای حلال به رستوران Sirin Kofte بروید. منوی این رستوران، غذاهای مدیترانه‌ای، باربکیو، اروپایی و ترکی نیز دارد. صبحانه، ناهار، شام، میان وعده و حتی هوس یک وعده دیروقت شب را می‌توانید در این رستوران بگذرانید.

رستوران Ziya Sark Sofrasi

رستوران Ziya Sark Sofrasi که در فاتح – سیرکچی قرار دارد، برای وعده‌های ناهار و شام پذیرای شما است. در اینجا می‌توانید غذاهای ترکی، مدیترانه‌ای، گیاهی و باربکیو سفارش دهید.

بهترین زمان سفر به استانبول چه فصلی است؟

راهنمای سفر به استانبول

های سیزن استانبول

فصل شلوغ گردشگری استانبول و بهترین زمان برای سفر به این شهر را می‌توان از ۱۱ اسفند تا ۱۱ خرداد (یعنی ماه‌های مارس تا مه) در نظر گرفت. آب‌وهوای حاکم بر این شهر ترکیه‌ای در فصل بهار بسیار دلپذیر و میزان رطوبت هوا مناسب است. میانگین دمای هوا بین ۱۱ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد متغیر است. در این فصل این موضوع را هم در نظر بگیرید که با ازدحام گردشگران در بیشتر جاهای دیدنی مواجه خواهید شد.

زمان مناسب دیگر برای سفر به استانبول، از ۱۱ شهریور تا تا ۱۰ آذر (سپتامبر تا نوامبر) است. در این فصل نیز شرایط آب و هوایی مناسبی حاکم است. میانگین دمای هوا در این فصل بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تغییر خواهد کرد. می‌توانید از تفریحاتی مانند کروز در تنگه بسفر، بازدید از سواحل و جاهای دیدنی مختلف طی پاییز در استانبول لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به استانبول، بهار و پاییز است

در فصول داغ گردشگری استانبول می‌توانید در فستیوال‌ها و جشنواره‌های این شهر نیز شرکت کنید. برای فصل بهار شرکت در جشنواه گل لاله، جشنواره فیلم و فستیوال موسیقی استانبول را در نظر بگیرید.

جشنواره استانبول معاصر، جشنواره موسیقی جاز، جشنواره بین‌المللی عروسکی و فستیوال تئاتر استانبول نیز در فصل پاییز برگزار می‌شوند.

روزهای نزدیک به سال نو میلادی و همچنین ایام عید فطر در ترکیه، فروشگاه‌ها تخفیف‌های فوق‌العاده‌ای برای اجناس خود در نظر می‌گیرند که زمان مناسبی برای خرید در استانبول فراهم می‌شود. این بازه را هم می‌توان به‌عنوان زمان مناسب سفر با هدف خرید در نظر گرفت؛ البته شلوغی فروشگاه‌ها و شهر را هم در نظر بگیرید.

آف سیزن استانبول

فصل خلوت گردشگری در استانبول را می‌توان زمستان و تابستان در نظر گرفت که عامل اصلی تعیین‌کننده را باید دمای هوا در نظر گرفت. ۱۲ خرداد تا ۱۰ شهریور (یعنی ماه‌های ژوئن تا اوت) فصل تابستان استانبول است که میانگین دمای هوا بین ۲۵ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد متغیر است. تابستان در استانبول گرم بسیار گرم و مرطوب است.

۱۱ آذر تا ۱۰ اسفند (یعنی ماه‌های دسامبر تا فوریه) فصل زمستان ترکیه محسوب می‌شود که میانگین دمای هوا بین ۲ تا ۵ درجه سانتی‌گراد در تغییر است. زمستان‌های استانبول سرد و مرطوب است.

در فصل‌های خلوت گردشگری می‌توانید با تخفیف‌هایی در هزینه‌های کلی مواجه شوید، تورهای مسافرتی ارزان‌تر پیدا کنید و هتل مورد نظرتان را با قیمت پایین‌تر رزرو کنید. همچنین خبری از سیل عظیم گردشگران در هر کجای شهر نیست.

نکات مهم برای سفر به استانبول

وسایل مورد نیاز برای سفر به استانبول

راهنمای سفر به استانبول

با توجه به آب‌وهوای متغیر در استانبول، نوع لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. پیش از سفر آب‌وهوای استانبول را در بخش آب‌وهوای استانبول طی هفته آینده که پیش‌تر به آن پرداختیم، بررسی کنید تا در صورت نیاز چتر و لباس گرم‌تر همراه خود ببرید. همواره پیش از بستن چمدان، میزان بار مجاز در پرواز را در نظر داشته باشید.

لباس مناسب فصل

فصل بهار و پاییز در استانبول با باران همراه است؛ اما دمای هوا معتدل خواهد ماند. ممکن است شب‌ها هوا خیلی سرد شود. اگر در این فصل سفر می‌کنید، بهتر است لباس گرم یا بارانی همراه داشته باشید.

کیف کمری

کیف کمری یکی از بهترین وسایلی است که در سفر به استانبول می‌توانید همراه داشته باشید. استانبول از جمله شهرهایی است که احتمال دزدی و سرقت، به‌خصوص در بازارها و مراکز شلوغ آن وجود دارد. مدارک یا پول را می‌توانید در کیف کمری قرار دهید تا احتمال سرقت آن‌ها کمتر شود.

لوازم آرایشی و بهداشتی ضروری

لوازم آرایشی که همیشه استفاده می‌کنید با لوازمی که در سفر همراه‌تان می‌برید متفاوت است. برای انتخاب لوازم همراه‌تان، آب‌وهوای شهر مقصد را در نظر بگیرید و وسایلی که ضروری‌تر هستند انتخاب کنید.

کرم‌ها و سرم‌های ضروری برای روتین پوستی را از لیستتان حذف نکنید. همچنین در صورتی که از شامپوی خاصی استفاده می‌کنید و مایل نیستید از لوازمی که هتل در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید، حتما این موارد را نیز در نظر داشته باشید.

کرم ضدآفتاب

استفاده از کرم ضدآفتاب محدود به مقصد سفر نمی‌شود؛ اما با توجه به اینکه تفریح‌های ساحلی در استانبول به خاطر قرارگیری این شهر در نزدیکی دریای مرمره و همچنین وجود سواحل زیبا، جزوی جدانشدنی از سفر هستند، حتما کرم ضدآفتاب مناسب پوست همراه داشته باشید. همیشه بیست دقیقه قبل از اینکه از محل اقامت‌تان خارج شوید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و سعی کنید تا زمانی که در معرض نور خورشید قرار دارید، هر یک ساعت کرم ضدآفتاب را تمدید کنید.

کفش مناسب برای پیاده‌روی

احتمالا در سفر به استانبول، بخش زیادی از شهر را با پیاده‌گردی خواهید دید. بنابراین کفش مناسبی که برای پیاده‌روی طولانی مناسب باشد انتخاب کنید.

عینک آفتابی

عینک آفتابی جزو لوازمی است که محدود به مقصد خاصی نمی‌شود؛ اما با توجه به اینکه در سفر به استانبول زمان زیادی را به گشت‌وگذار در شهر و ساحل خواهید گذراند، حتما عینک آفتابی مناسب و استاندارد همراه داشته باشید.

هندزفری

فرقی نمی‌کند زمینی به استانبول سفر می‌کنید یا هوایی؛ همراه داشتن هندزفری علاوه بر گوش دادن به موسیقی و استفاده‌های معمول، گاهی برای رهایی از سروصداهای کودکان در پرواز یا اتوبوس و… خیلی به کمکتان می‌آید.

مودم همراه

اگر سفر شما یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد و نیاز زیادی به اینترنت در سفرتان دارید، برای دسترسی به اینترنت در استانبول می‌توانید یک مودم همراه بخرید و از سیم‌کارت ترکیه در آنجا استفاده کنید. استفاده از سیم‌کارت خودتان و اینترنت رومینگ را پیشنهاد نمی‌کنیم.

پاوربانک

یکی از ضروری‌ترین لوازمی که در سفر به استانبول نیاز دارید پاوربانک است. عکاسی از بناها و دیدنی‌های استانبول در حین گشت‌وگذار در شهر، خاطره‌های سفرتان را ماندگارتر می‌کند. همچنین برای پیدا کردن مسیر و استفاده از اپلیکیشن‌های مورد نیاز در سفر لازم است زمان زیادی از گوشی استفاده کنید. همراه داشتن پاوربانک به شما کمک می‌کند تا پیش از رسیدن به محل اقامتتان بتوانید گوشی را شارژ کنید و دچار مشکل نشوید.

ویزای ترکیه

مطابق توافقی که بین دولت‌های ایران و ترکیه در زمان آتاتورک و رضاخان صورت گرفت، شهروندان دو کشور برای ورود به خاک یکدیگر نیاز به ویزا ندارند. به این ترتیب برای سفر توریستی به استانبول نیازی به ویزای ترکیه ندارید و تنها مدرک مورد نیاز، پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار است و تا ۹۰ روز می‌توانید در این کشور بمانید. همچنین پیش از ورود به این کشور باید در یکی از پایانه‌های مرزی، مهر ورود به خاک ترکیه در گذرنامه شما ثبت شود.

امنیت در استانبول

نقشه ریسک سفر 2020 که اینترنشنال SOS و Control Risks آن را تدوین می‌کنند، ریسک سفر به استانبول را متوسط ارزیابی می‌کند. رنگ نارنجی در این نقشه به این معنا است که امکان دارد ناآرامی‌های سیاسی دوره‌ای، اعتراض، شورش یا موارد بسیار معدودی از تروریسم در این کشور اتفاق بیفتد. همچنین مسافران ممکن است با خشونت اجتماعی، فرقه‌ای یا نژادی مواجه شوند.

اتیکت‌های اجتماعی در استانبول

اگر در ماه رمضان به این شهر سفر می‌کنید، از زمان اذان صبح تا اذان مغرب در خیابان‌ها نباید چیزی بخورید یا بیاشامید.

در کافه‌ها و رستوران‌ها انتظار می‌رود پنج تا ۱۰ درصد از مبلغ فاکتورتان را انعام بدهید. کارکنان هتل‌ها، بسته به وظایفشان، معمولا بابت خدماتی که انجام می‌دهند انتظار دارند ۵ تا ۲۰ لیر به آن‌ها انعام بدهید. مردم ترکیه به رانندگان تاکسی انعام نمی‌دهند؛ اما کرایه‌ها را رند می‌کنند. اگر راهنمای تور گرفته‌اید، هزینه‌ها را قبلا پرداخت کرده‌اید و نیازی به پرداخت انعام به‌صورت جداگانه نیست؛ اما اگر گروهی راهنمای تور گرفتید، می‌توانید بین ۲۰ تا ۳۰ لیر به او انعام دهید.

در هنگام برپایی نماز در مسجدهای استانبول، گردشگران نمی‌توانند از مسجد بازدید کنند. زمانی که مردم مشغول عبادت هستند، عکاسی از آن‌ها محترمانه نیست.

واحد پول ترکیه و تبدیل ارز

واحد پول ترکیه لیر با علامت اختصاری TRY است. همچنین اسکناس‌های آن به‌صورت ۲۰۰، ۱۰۰، ۵۰، ۲۰، ۱۰ و ۵ لیر وجود دارد. هر لیر برابر با صد کروش است.

در هنگام نوشتن این مطلب (اسفند ۹۹) هر لیر ترکیه برابر با ۲۵۰۰ تومان و معادل ۰٬۱۵ دلار محاسبه می‌شود. در سفر به استانبول می‌توانید تا ۵ هزار دلار آمریکا همراه داشته باشید و مقادیر بیشتر از آن را باید اعلام کنید.

از آنجا که پول ایرانی در اکثر فروشگاه‌ها پذیرفته نمی‌شود، بهتر است پیش از سفر پول خود را تبدیل کنید. می‌توانید ریال را به دلار، یورو یا لیر تبدیل کنید. اگر دلار یا یورو همراه بردید، بهتر است پیش از خرج کردن آن را تبدیل به لیر کنید.

اگر می‌خواهید پول خود را صرف کنید، جاهای زیادی وجود دارند که این کار را برای‌تان انجام می‌دهند. صرافی‌ها را در ترکیه با نام Doviz Burosu پیدا می‌کنید و در اکثر مناطق توریستی، تجاری و بازرگانی یافت می‌شوند. این صرافی‌ها، تبدیل پول را با نرخ تبدیل بهتری نسبت به بانک‌ها انجام می‌دهند و معمولا کمیسیون آن‌ها رایگان است. صرافی‌هایی که در مناطق تجاری هستند، نرخ تبدیل بهتری نسبت به صرافی‌های مناطق توریستی ارائه می‌دهند. دفاتر صرافی در فرودگاه‌های بین‌المللی نیز نرخ تبدیل پایین‌تری دارند که به ضرر شما است.

بیمه مسافرتی و واکسن‌های مورد نیاز برای سفر به استانبول

برای خرید بیمه مسافرتی پیش از رزرو تور تحقیق کنید که بیمه مسافرتی تور انتخابی شما متعلق به کدام شرکت است و چه هزینه‌هایی را پوشش می‌دهد. همچنین در صورتی که بدون تور سفر می‌کنید، حتما بیمه مسافرتی مناسبی انتخاب و خریداری کنید.

بیمه مسافرتی را به آسانی می‌توان از سایت‌شرکت‌های بیمه به‌صورت آنلاین تهیه کرد. قیمت این نوع بیمه‌ها با توجه به پوشش بالای خدمات درمانی معمولا مبلغی معقول است؛ به‌طور مثال بیمه مسافرتی تا سقف پوشش ۱۰ هزار یورو با مبلغی کمتر از ۵۰ هزار تومان قابل خریداری است.

خرید بیمه مسافرتی برای سفر به استانبول اکیدا توصیه می‌شود

یکی از سوال‌هایی که قبل از سفر به کشورهای خارجی مطرح می‌شود، بحث سلامت در سفر و واکسن‌های مورد نیاز پیش از آغاز سفر است. اینکه آیا برای سفر به استانبول و به‌طور کلی شهرهای دیگر ترکیه نیاز به زدن واکسن خاصی داریم یا خیر؟

این سوال را سازمان جهانی بهداشت (WHO – World Health Organization) و مرکز کنترل و پیشگری بیماری (CDC – Centers for Disease Control and Prevention) این‌گونه پاسخ می‌دهند: «بله، بعضی از واکسن‌ها پیش از سفر به ترکیه توصیه می‌شود؛ برخی واکسن‌ها نیز ضروری است.»

به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، تمام مسافرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، باید با توجه به سنشان، آخرین واکسن‌های ضروری را دریافت کرده باشند. همچنین بهتر است قبل از سفر به ترکیه واکسن حصبه و هپاتیت A بزنید؛ چراکه خطر ابتلا به این بیماری‌ها در ترکیه وجود دارد.

موبایل و اینترنت در استانبول

در طول سفر به استانبول از روش‌های زیر می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید:

استفاده از وای‌فای رایگان: اگر مسافری صرفه‌جو هستید و نیاز چندانی به اینترنت ندارید، در این صورت بهترین راه برای دسترسی به اینترنت در استانبول استفاده از وای‌فای رایگان هتل، رستوران‌ها و کافه‌ها است. شهرداری ترکیه نیز در میدان‌های اصلی و نقاط توریستی شهر و همچنین محله‌هایی مانند سلطان احمد، تکسیم، امینونو، بشیکتاش، برخی پارک‌ها، ترمینال اتوبوس و اتوبوس‌های عمومی و متروباس‌ها، اینترنت رایگان ارائه می‌کند. برای استفاده از آن باید ابتدا ثبت‌نام کنید و به شبکه آن با نام ibbWiFi متصل شوید.

خرید سیم‌کارت اعتباری در ترکیه: اگر سفر شما ۱۰ روز یا بیشتر از آن طول می‌کشد، خرید سیم‌کارت اعتباری در ترکیه روش بهتری خواهد بود. سه اپراتور در ترکیه وجود دارند که شامل ودافون (Vodafone)، ترک سل (Turkcell) و ترک تلکام (Turk Telekom) هستند. طبق قانون ترکیه، تمام سیم‌کارت‌ها باید ثبت‌نام شوند و تنها با ارائه پاسپورت معتبر قابل خریداری هستند.

خرید وای‌فای همراه: یکی از راهکارهای به نسبت اقتصادی‌تر برای استفاده از اینترنت در استانبول، استفاده از وای‌فای همراه یا جیبی (pocket WiFi) است. شرکت‌های زیادی در ترکیه این خدمات را عرضه می‌کنند و می‌توانید از آن در ترکیه و کشورهای اروپایی نیز استفاده کنید. اگر گروهی سفر می‌کنید و استفاده زیادی از اینترنت دارید، این روش برای شما به‌صرفه خواهد بود. وای‌فای همراه را بعد از خرید می‌توانید در فرودگاه استانبول یا هتل محل اقامتتان تحویل بگیرید. با جستجو در اینترنت می‌توانید شرکت‌های مرتبط را به‌سادگی پیدا کنید.

رومینگ: به کمک سرویس رومینگ اپراتور تلفن همراه‌تان می‌توانید در استانبول (یا هر کشوری که اپراتور موبایلتان با آن توافقنامه دارد) از خدمات سیم‌کارت دائمی یا اعتباری خود استفاده کنید. این خدمات شامل تماس صوتی، پیامک و اینترنت پرسرعت همراه هستند.

استفاده از سرویس رومینگ در استانبول روشی ساده و بدون دردسر است؛ اما نکته منفی که در این روش وجود دارد، تعرفه‌های بسیار زیاد است که آن را به گزینه‌ای غیرکاربردی برای بسیاری از افراد تبدیل می‌کند و  این روش را توصیه نمی‌شود؛ اما در صورتی که مایل به استفاده از رومینگ در ترکیه هستید، جزییات فعالسازی سرویس و تعرفه‌های رومینگ را می‌توانید در سایت‌های ایرانسل و همراه اول مطالعه کنید.

حمل و نقل در راهنمای سفر به استانبول

راهنمای سفر به استانبول

برای جابه‌جایی در استانبول گزینه‌های مختلفی وجود دارد. سیستم حمل و نقل در استانبول طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و سفر به هر نقطه از شهر به‌سادگی امکان‌پذیر است. در این بخش به دو دغدغه اصلی گردشگران می‌پردازیم: رفت‌وآمد از فرودگاه به هتل و جابه‌جایی در سطح شهر استانبول و دسترسی به نقاط مهم توریستی شهر به کمک وسایل حمل و نقل عمومی.

چطور از فرودگاه جدید استانبول به مرکز شهر و هتل برویم؟

فرودگاه جدید استانبول، ۴۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد

فرودگاه جدید استانبول از ۷ آوریل ۲۰۱۹ به‌عنوان فرودگاه اصلی این شهر محسوب می‌شود و تمام پروازهای استانبول به این فرودگاه منتقل شد. فرودگاه استانبول در بخش اروپایی شهر، نزدیک به دریای سیاه در فاصله ۴۰ کیلومتری از میدان تکسیم و ۴۹ کیلومتری از محله سلطان احمد قرار دارد.

اگر توری که رزرو کرده‌اید شامل ترانسفر از فرودگاه به هتل و برعکس نیست، یا اینکه بدون تور و از طریق سفر هوایی به استانبول آمده‌اید، حتما رفت و آمد از فرودگاه تا هتل را در برنامه‌ریزی‌ها مد نظر داشته باشید.

برای اینکه از این فرودگاه به هتل و مرکز شهر برسید، چندین راه پیش روی‌تان قرار دارد که هرکدام مزایا و معایبی دارند. در ادامه این روش‌ها را توضیح خواهیم داد تا با توجه به بودجه و شرایط خودتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید

پیش از توضیح راه‌های جابه‌جایی از فرودگاه تا هتل، چند توصیه عمومی مد نظر داشته باشید:

  • لیر ترکیه همراه داشته باشید: در تمامی روش‌هایی که برای رفتن از فرودگاه به شهر ذکر می‌کنیم، پول نقد نیاز دارید.
  • استانبول کارت بخرید: اگر در طی زمان اقامت خود در شهر می‌خواهید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید، در فرودگاه، استانبول کارت بخرید و به‌اندازه کافی آن را شارژ کنید. خرید این کارت باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و از طرفی در صف‌های شلوغ حمل و نقل عمومی ضروری به نظر می‌رسد.
  • آدرس دقیق هتل محل اقامت خود را به‌همراه تلفن آن روی یک کاغذ، یادداشت یا پرینت کنید. استانبول شهر بسیار بزرگی است که هتل‌های بی‌شماری دارد. حتی ساکنان این شهر تمام هتل‌ها را نمی‌شناسند؛ به این ترتیب اگر نیاز به کمک داشتید می‌توانید آن کاغذ را نشان دهید. راننده‌های تاکسی در هنگام ترافیک برای مسیریابی بهتر ممکن است از دیگران سوال کنند یا با هتل تماس بگیرند؛ نگران این موضوع نباشید؛ چراکه در نهایت شما را به هتل می‌رسانند.

شاتل از فرودگاه

Havaist سرویس شاتل خطی فرودگاهی جدیدی است که از مبدا فرودگاه استانبول به ایستگاه‌های مختلف داخل شهر فعالیت می‌کند و تمام شهر را پوشش می‌دهد.

راهنمای سفر به استانبول

شاتل‌ها اتوبوس‌های خطی فرودگاهی هستند که در ساعت‌های مشخصی از مبدا فرودگاه به مقصدهای مشخص و بالعکس حرکت می‌کنند. برنامه حرکت آن‌ها را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

برای اینکه به میدان تکسیم بروید، خط IST 19 – New Istanbul Airport – Besiktas – Taksim را سوار و در ایستگاه آخر، جلوی پوینت هتل (Point Hotel) در نزدیکی میدان تکسیم پیاده شوید. از آنجا می‌توانید برای رسیدن به محل اقامتتان پیاده، با تاکسی یا مترو مسیر را ادامه دهید.

برای اینکه به سلطان احمد، بشیکتاش یا ینیکپالی بروید، اتوبوسی را سوار شوید که آن منطقه را در (ایستگاه آخر) مسیر خود داشته باشد.

کرایه اتوبوس‌ها در این مسیر با وجود چمدان، برای هر فرد ۱۸ لیر است. این سفر کوتاه حدود ۱۰۰ دقیقه طول می‌کشد و در ساعت‌های شلوغ، زمان بیشتری در راه هستید. خبر خوب اینکه این اتوبوس‌ها مجهز به نمایشگر و پخش‌کننده فیلم، وای‌فای و شارژر USB هستند تا مسیر را لذت‌بخش‌تر کنند.

شاتل خصوصی از فرودگاه

شاتل خصوصی جایگزینی عالی برای تاکسی و شاتل‌های رسمی فرودگاه است. این شاتل‌ها از تاکسی راحت‌تر هستند و کرایه ثابت و مشخصی دارند؛ بنابراین راحت‌تر و با امنیت بیشتری به هتلتان می‌رسید. برخلاف شاتل Havaist فرودگاه، شاتل‌های خصوصی شما را تا هتل می‌برند. همچنین بهترین گزینه برای سفر با کودکان محسوب می‌شوند. یکی از سرویس‌های شاتل خصوصی در استانبول، KiwiTaxi است.

حمل و نقل عمومی از فرودگاه

قطعا برای رفتن از فرودگاه به هتل، وسایل حمل و نقل عمومی موجود هستند که تا حدی ماجراجویی را نیز همراه دارند. ممکن است در ساعت شلوغی و هنگام سوار شدن در میان جمعیت با چمدان‌های‌تان دچار چالش شوید! نکته بعدی این است که تنها خط مناسب توریست‌ها، H2: New Istanbul Airport – Mecidiyekoy است. بعد از پیاده شدن از اتوبوس، برای رسیدن به هتل باید سوار تاکسی یا مترو شوید. البته در نظر داشته باشید این سرویس از ساعت ۶ صبح تا پایان شب فعال است.

خدمات ترانسفر خصوصی هتل

بیشتر هتل‌ها بنا به درخواست مشتری، سرویس ترانسفر دارند که به‌ندرت رایگان هستند و معمولا هزینه بیشتری نسبت به تمام گزینه‌های بالا روی دستتان خواهند گذاشت. این موضوع بستگی به خودتان دارد که تفاوت آن را محاسبه و بهترین گزینه که با نیاز و شرایط‌تان هم‌خوانی دارد، انتخاب کنید.

تاکسی از فرودگاه

گردشگران زیادی هستند که برای رسیدن به هتل از فرودگاه، تاکسی را انتخاب می‌کنند؛ اما با در نظر گرفتن این موضوع که فرودگاه جدید استانبول ۴۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد، شاید بخواهید در این مورد تجدید نظر کنید. طی کردن مسیر فرودگاه تا میدان تکسیم با تاکسی حداقل ۱۰۵ لیر و تا سلطان احمد حداقل ۱۳۵ لیر برای‌تان هزینه خواهد داشت؛ ضمن اینکه این‌ها قیمت‌های ثابت نیستند. اگر راننده مسیر آزادراه‌هایی که عوارضی دارند یا مسیر دورتر اما سریع‌تری را انتخاب کند، این کرایه‌ها تغییر می‌کنند. حتی اگر گروهی چهار نفره هستید و راننده باید تمام بار و چمدان‌های‌تان را هم داخل صندوق عقب قرار دهد، همچنان پیشنهاد می‌کنیم روشی به غیر از تاکسی را انتخاب کنید.

با همه این توضیحات اگر همچنان برای تاکسی گرفتن اصرار دارید، با اندکی پیاده‌روی خود را به ایستگاه‌های تاکسی برسانید که درست بیرون از ترمینال قرار دارند. تاکسی‌هایی را که داخل ترمینال فرودگاه هستند، انتخاب نکنید و همیشه از راننده بخواهید از تاکسی متر استفاده کند.

حمل و نقل درون شهری در استانبول

خطوط مهم مترو، تراموا و قطار کابلی برای دسترسی به مکان‌های توریستی استانبول

طی چند سال گذشته، حمل و نقل عمومی در استانبول پیشرفت زیادی داشته است. بسیاری از توریست‌ها هنوز هم از تاکسی برای جابه‌جایی در شهر و بین مکان‌های مدنظرشان استفاده می‌کنند؛ اما تاکسی همیشه بهترین انتخاب نیست.

در صورتی که برای استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر، استانبول کارت تهیه کنید، هزینه‌های شما برای استفاده از اتوبوس، مترو، تراموا و قطار کابلی از ۵ لیر برای هر بار استفاده از هر وسیله، به ۲٫۶۰ لیر کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌شود تا Istanbulkart تهیه کنید. استانبول کارت را می‌توانید در فرودگاه از دستگاه‌های زردرنگ فروش این کارت‌ها به نام Biletmatik تهیه کنید. همچنین بهترین روش دسترسی به مهم‌ترین مکان‌های توریستی استانبول استفاده از مترو و تراموا است.

مترو استانبول: خطوط مهم برای راهنمای سفر به استانبول

خط M1a – Ataturk Airport – Yenikapi Metro Line: این خط از فرودگاه قدیم استانبول، یعنی آتاتورک، آغاز می‌شود؛ بعد از عبور از ایستگاه تقاطعی Zeytinburnu و ایستگاه ترمینال اتوبوس‌های استانبول به ایستگاه پایانی می‌رسد. ایستگاه آخر این خط، یعنی Yenikapi، قطب ارتباط با سایر مناطق مرکز شهر است. به‌عنوان یک گردشگر، از بین ۱۸ ایستگاه موجود در این خط بهتر است که ایستگاه‌های مهم زیر را به خاطر بسپارید:

نام ایستگاه مکان‌های مهم قابل دسترس برای توریست‌ها
ایستگاه Ataturk Havalimani (فرودگاه آتاتورک) دسترسی به فرودگاه قدیم استانبول (آتاتورک)
ایستگاه Zeytinburnu (زیتین بورنو) ارتباط با خط یک تراموا (T1). اگر مقصد شما یکی از ایستگاه‌های فاتح، سلطان احمد، سیرکچی، امینونو، کاراکوی یا توپخانه (Tophane) است، از این ایستگاه تقاطعی استفاده کنید.
ایستگاه Otogar (اتوگار) ترمینال بزرگ اتوبوس‌های استانبول از طریق این ایستگاه قابل دسترسی است. اتوبوس‌ها از اینجا به مقصدهای مختلفی در داخل و بیرون از ترکیه حرکت می‌کنند.
ایستگاه Kocatepe (کجاتپه) دسترسی به مرکز خرید فوروم استانبول
ایستگاه Yenikapi (ینیکپالی) ارتباط با خط دو مترو استانبول. اگر مقصد شما یکی از ایستگاه‌های تکسیم، گالاتا، سیهانگیر، نیشان تاشی، سیسلی یا مسیدیکوی (Mecidiyekoy) است، از این ایستگاه استفاده کنید.

اولین قطار این خط ساعت ۶:۰۰ و آخرین سرویس آن ساعت ۰۰:۰۰ حرکت می‌کند. در ساعت‌های شلوغی فاصله حرکت قطارها سه دقیقه است. طول مسیر از ایستگاه اول تا آخر، ۳۵ دقیقه طول می‌کشد.

خط M2  Yenikapi -Haciosman Metro Line: این خط ۱۶ ایستگاه و ۲۴ کیلومتر مسیر دارد. روزانه حدود ۳۲۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کند و بسیار تمیز است. مهم‌ترین ایستگاه‌هایی که در این خط برای گردشگران وجود دارند شامل موارد زیر است. از طریق این ایستگاه‌ها می‌توانید به نقاط مختلفی که رو‌به‌روی آن‌ها ذکر شده دسترسی داشته باشید.

نام ایستگاه مکان‌های مهم قابل دسترس برای توریست‌ها
ایستگاه Vezneciler (وزنجیلر) ایستگاه تقاطعی با خط T1 تراموا دارد.
ایستگاه Sishane (شیشانه) ارتباط با خط یک تراموادسترسی به خیابان استقلال (Istiklal Caddesi) (ایستگاه پایانی)، برج گالاتا، ایستگاه تقاطعی با خط ۲ تراموا T2 (Tunel)
ایستگاه Taksim (تکسیم) دسترسی به تکسیم، خیابان استقلال (ایستگاه ابتدایی)، منطقه سیهانگیر (Cihangir)، گالاتا، ارتباط با منطقه کاباتاش (Kabatas) از طریق قطار کابلی F1 و امینونو و سلطان احمد از طریق تراموا T1
ایستگاه Osmanbey (عثمان بی) با کمی پیاده‌روی به منطقه اداری و تجاری نیشان تاشی (Nisantasi) می‌رسید که پر است از کافه‌های زیبا و رستوران، دسترسی به مرکز خرید City’s
ایستگاه Sisli (شیشلی) دسترسی به مرکز خرید جواهیر استانبول، دسترسی به متروباس و متروی M7
ایستگاه Gayrettepe  دسترسی به مرکز خرید زورلو (Zorlu Shopping Mall)
ایستگاه Levent (لونت) دسترسی به مراکز خرید متروسیتی (Metrocity) و کنیون (Kanyon)، ایستگاه تقاطعی با خط ۶ مترو استانبول (M6)
ایستگاه ITU Ayazaga (ایاز آقا) دسترسی به مرکز خرید ایستینیه پارک (Istinye Park shopping center) با کمی پیاده‌روی یا تاکسی

اولین قطار این خط ساعت ۶:۱۵ و آخرین سرویس آن ساعت ۰۰:۰۰ حرکت می‌کند. در ساعت‌های شلوغی فاصله حرکت قطارها چهار دقیقه است.

خط M6 – Levent -Bogazici Universitesi: این خط مسیر بسیار کوتاهی دارد و معمولا دانشجو‌ها از آن استفاده می‌کنند؛ اما گردشگران هم می‌توانند به کمک آن به مرکز خرید آکمرکز (Akmerkez) برسند.

نام ایستگاه مکان‌های مهم قابل دسترس برای توریست‌ها
ایستگاه Levent (لونت) ایستگاه تقاطعی با خط ۲ مترو (M2)
ایستگاه Etiler (اتیلر) دسترسی به مرکز خرید آکمرکز
ایستگاه Bogazici Universitesi (دانشگاه بغازیچی) دسترسی به دانشگاه بغازیچی

اولین قطار این خط ساعت ۶:۰۰ و آخرین سرویس آن ساعت ۰۰:۰۰ حرکت می‌کند. در ساعت‌های شلوغی فاصله حرکت قطارها پنج دقیقه است.

تراموا استانبول: خطوط مهم برای توریست‌ها

خط T1 – Kabatas-Bagcilar Tramway Line: خط یک، احتمالا مهم‌ترین خط تراموا محسوب می‌شود؛ چراکه زیتین بونرو را (از طریق قطار کابلی) به سلطان احمد، بی اوغلو و تکسیم متصل می‌کند. این مسیر ایستگاه‌های زیادی دارد؛ اما ایستگاه‌های زیر برای توریست‌ها جذاب هستند:

نام ایستگاه مکان‌های مهم قابل دسترس برای توریست‌ها
ایستگاه Zeytinburnu (زیتین بورنو) با خط یک مترو استانبول (M1) ارتباط دارد. برای رفتن به فرودگاه آتاتورک هم می‌توانید از این ایستگاه تقاطعی استفاده کنید.
ایستگاه Beyazit (بایزید) دسترسی به بازار بزرگ استانبول و مسجد سلیمانیه
ایستگاه Sultanahmet (سلطان احمد) دسترسی به کاخ توپکاپی، ایاصوفیه، مسجد آبی، آب‌انبار باسیلیکا و…
ایستگاه Sirkeci (سیرکچی) دسترسی به ایستگاه قطار
ایستگاه Eminonu (امینونو) دسترسی به بازار ادویه استانبول و بندر کشتی‌ها
ایستگاه Karakoy (کاراکوی) دسترسی به خط دو تراموا که با آن می‌توانید به انتهای خیابان استقلال و منطقه گالاتا برسید.
ایستگاه Tophane (توپخانه) دسترسی به استانبول مدرن و بندر کشتی‌های کروز
ایستگاه Kabatas (کاباتاش) * دسترسی به تکسیم از طریق قطار کابلی (F1) و دسترسی به بندر قایق‌های تندرو یا اتوبوس‌های دریایی به مقصد جزایر پرنس و قاضی کوی.

* از این ایستگاه می‌توانید با پنج دقیقه پیاده‌روی به کاخ دلما باغچه برسید. توجه داشته باشید که بندر قایق‌های کاباتاش تعطیل است؛ به‌جای آن از امینونو یا بشیکتاش استفاده کنید.

اولین تراموا این خط ساعت ۶:۰۰ و آخرین سرویس آن ساعت ۰۰:۰۰ حرکت می‌کند. در ساعت‌های شلوغی فاصله حرکت ترامواها سه دقیقه است.

خط T2 – Karakoy-Tunel Funicular: خط دو تراموا، سومین سیستم ریلی زیرزمینی قدیمی در دنیا حساب می‌شود. ظاهر قطارها هم این موضوع را تایید می‌کند. این قطار کابلی در ایستگاه پایانی به انتهای خیابان استقلال می‌رسد. از آنجا می‌توانید با کمی پیاده‌روی به منطقه گالاتا و خیابان استقلال برسید یا اینکه تراموای نوستالژیک (NT) را سوار شوید و به میدان تکسیم بروید.

اولین تراموا این خط ساعت ۷:۰۰ و آخرین سرویس آن ساعت ۲۱:۴۵ حرکت می‌کند. فاصله حرکت بین ترامواها دو دقیقه است.

قطار کابلی استانبول: ایستگاه‌های مهم برای توریست‌ها

خط F1 – Taksim-Kabatas Funicular: این خط ارتباط بین ایستگاه تراموای کاتاباش (Kabatas) و ایستگاه متروی تکسیم را برقرار می‌کند. این مسیر فقط ۲٫۵ دقیقه طول می‌کشد. از کاتاباش می‌توانید با اندکی پیاده‌روی به کاخ دلما باغچه برسید یا اینکه قایق‌های تندرو فری‌بوت سوار شوید و به قاضی کوی یا جزایر پرنس بروید. همچنین می‌توانید تراموا خط یک را سوار شوید و به محله‌های امینونو و سلطان احمد یا بازار بزرگ بروید.

اولین قطار این خط ساعت ۶:۱۵ و آخرین سرویس آن ساعت ۰۰:۰۰ حرکت می‌کند. در ساعت‌های شلوغی فاصله حرکت بین قطارها سه دقیقه است.

اتوبوس در استانبول

استفاده از مترو، تراموا، قطار کابلی و حتی قایق‌های دریایی در استانبول نیاز شما را برای جابه‌جایی در شهر و رسیدن به جاهای دیدنی و توریستی استانبول تا حد زیادی مرتفع می‌کند؛ اما برای برخی مکان‌های خاص یا سفرهای طولانی‌تر درون و برون شهری در استانبول، ممکن است نیاز شود از اتوبوس‌ها استفاده کنید.

اتوبوس‌ها معمولا کند و شلوغ هستند؛ خصوصا در ساعت‌های اوج شلوغی شهر، یعنی صبح‌ها و عصرها. اگر می‌خواهید اتوبوس سوار شوید قبل از سوارشدن ژتون (توکن) یا استانبول کارت حمل و نقل خود را آماده کنید.

بیش از ۴۰۰ خط اتوبوس در استانبول وجود دارد که بیشتر آن‌ها هر روز تا پاسی از شب فعال هستند. با اتوبوس تقریبا می‌توانید به همه جای استانبول بروید. برای اطلاعات بیشتر در مورد جدول زمانی حرکت اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا