آموزشاطلاعات ترکیهاملاک و مستغلات در ترکیهخرید ملکدانستنیهای ترکیه

سندهای ملکی آبی و قرمز در ترکیه

اگر شما هم قصد خرید ملک در ترکیه را داشته باشید حتما نام تاپو (Tapu) یا همان سند خانه در ترکیه را شنیده اید. در این کشور به سندهای ملکی  قانونی و رسمی که حق مالکیت مطلق اموال را مشخص می کند، تاپو سند (Tapu Senedi) یا تاپو (Tapu) می گویند.

لازم است راجع به انواع سند ملکی در ترکیه، روش تشخیص اسناد ملکی و استعلام درست بودن اسناد، نحوه خواندن یک سند ملکی (مسکونی، تجاری و اداری) در کشور ترکیه و تغییرات مربوط به سند جدید املاک در ترکیه بیشر بدانیم.

موقعیت تجاری ترکیه باعث شده است این کشور از نظر سرمایه گذاری، بازرگانی و تجارت رتبه خوبی در بین کشور های منطقه بدست بیاورد. از این رو افراد بسیاری مایل هستند در این کشور سرمایه گذاری یا زندگی کنند و اغلب شهر استانبول را که از بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی است، انتخاب می کنند.

سندهای ملکی

بسیاری از مشاوران و وکلای فعال در حوزه مهاجرت به افراد متقاضی پیشنهاد می دهند در ترکیه ملک خریداری کنند. با خرید ملک در ترکیه هم سرمایه گذاری صورت گرفته است و هم می توان اقامت ترکیه را اخذ نمود.

سندهای ملکی قرمز (صورتی) در ترکیه

یکیاز انواع سندهای ملکی در ترکیه با نام های سند ملکی قرمز (سرخ) یا بنا به گفته بعضی ها صورتی (Pembe) نیز یاد می شود. این نوع سند ملکی اظهار می دارد که ملک مورد نظر بخش های مستقلی دارد. همچنین در این نوع سند ملکی مناطق و مکان هایی که قرار است استفاده شوند و همچنین سهام ملک مشخص شده اند.

سند ملکی آبی در ترکیه

سند ملکی آبی در ترکیه توع دیگری از اسناد ملکی این کشور است. این نوع سند ملکی نشان دهنده سند زمین خالی (Arsa) است. رنگ آبی استفاده شده در این نوع سند ملکی نشان دهنده این است که زمین خالی بوده و هیچ گونه مالکیت طبقه ای ندارد و هیچ طبقه ای به مالکیت شخص خاصی در نیامده است.

نحوه خواندن و تشخیص انواع سند در ترکیه

در ابتدا لازم به ذکر است برای انجام معاملات ملکی خود بهتر است از یک وکیل مهاجرت یا یک مشاور کمک بگیرید، تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی می تواند شما را در این راه شما را کمک کند.

تصویر زیر تاپو سند می باشد. تاپو سندهای ملکی آبی و قرمز در ترکیه است. که در ادامه به نحوه خواندن آن می پردازیم:

سندهای ملکی

در تاپو سند در بالا قسمت راست تصویر مالک جدید قرار میگیرد.

  1. استان
  2. شهر
  3. محله
  4. روستا
  5. خیابان یا بلوار
  6. مکان (موقعیت)
  7.  Pafta No شماره ورقه – Ada no شماره بلوک Parsel no ,  شماره بسته
  8. ویژگی یا نوع املاک و مستغلات (ساختمان، زمین، زمین خالی و یا زمین آماده کشت)
  9.  Yuzolcumu  یعنی مساحت کل زمین (مجموع ارقام این بخش باید به اندازه کل مساحت زمین باشد)
  10. مرز های اطراف ملک
  11. نوع استفاده از ملک ( خانه، آپارتمان، دفتر و … )
  12. قیمت خرید واقعی ملک
  13. ویژگی یا نوع املاک و مستغلات (ساختمان، زمین، زمین خالی و یا زمین آماده کشت)
  14. سهم زمین
  15. شماره ساختمان
  16. شماره طبقه
  17. شماره واحد
  18. علت فروش ویا انتقال ملک و نام مالک قبلی و نحوه انتقال
  19. مشخصات مربوط به صاحب یا صاحبان فعلی ملک ( بیش از یک نفر می تواند صاحب ملک باشد)
  20. تاریخ انتقال
  21. شماره مرتبط با املاک زراعتی در ثبت
  22. امضای ثبت تاپو ( رئیس دفتر تاپو یا اشخاص مسئول)

همانطور که گفته شد تاپو در دو رنگ قرمز و آبی می باشد. تاپو آبی برای مالکیت زمین خالی و تاپو قرمز برای مالکیت انواع ملک می باشد. لازم است بدانید تاپو سند به زبان ترکی است. زمانی ملک در مالکیت شماست که تاپو به نام شما باشد.

تغییرات اساسی سند تاپو جدید در ترکیه

  • شاید مهم ترین تغییر و اولین تغییر تاپو جدید در ترکیه اختصاص کد ملی غیر منقول به هر ملک به صورت مجزا می باشد. به این ترتیب در سند جدید املاک در ترکیه برای هر ملک یک کد ملی غیر منقول درج شده که همانند کد ملی هر شخص در کشور ترکیه می باشد. حالا دیگر با در اختیار داشتن کد ملی هر تاپو جدید شما می توانید به تمامی جزییات سند جدید املاک از طریق بانک اطلاعاتی ثبت زمین و کاداسترو (Tapu ve kadastro) دست پیدا کنید.
  • دومین تغییر اساسی و مهمی که می توان به آن اشاره کرد ارائه کد رهگیری یا همان QR کد برای هر ملک می باشد. بدین ترتیب این امکان فراهم است تا از طریق تلفن همراه خود کد رهگیری را اسکن نمایید و پس از اسکن کد رهگیری سند جدید شما، به طور مستقیم به بانک اطلاعاتی ثبت زمین و کاداسترو دسترسی مستقیم داشته باشید. مدل جدید اطلاعاتی مثل: این ملک از کجا آمده؟ چگونه ساخته شده است؟ شامل چه چیزهایی است؟ و همچنین اطلاعات مالکان تاپو جدید در ترکیه را در بر می گیرد.
  • سومین تغییر این است که متراژ دقیق هر ملک در اسناد جدید ملکی ترکیه به طور واضح و بر اساس استانداردهای املاک درج خواهند شد که پیش از این متراژ املاک در تاپو قید نمی شدند.

تغییرات ظاهری سند تاپو جدید در ترکیه

از نکاتی که در مور اسناد جدید ملکی در ترکیه باید توجه داشته باشید این است که قابی خاص و سنتی برای تاپو جدید در ترکیه طراحی شده است. این قاب منقش به ستاره های سلجوقی است که یکی از نمادهای کشور ترکیه می باشد.

همچنین لازم به ذکر است که اسناد ملکی قدیمی مانند گذشته تمامی ارزش خود را حفظ خواهند کرد اما متقاضیان می توانند با مراجعه به ارگان های مربوطه برای اخذ سند جدید ملکی خود (تاپو جدید) درخواست رسمی ارائه دهند.

سندهای ملکی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا