جاذبه های توریستی ترکیه

شهرهای زیبای ترکیه | ۱۰ شهر زیبای ترکیه که ارزش سفر را دارند

شهرهای زیبای ترکیه | ۱۰ شهر زیبای ترکیه که ارزش سفر را دارند

 

 

۱- آنکارا

پایتخت سیاسی ترکیه و شهری بزرگ و مدرن است که در قلب خود ساختمان‌های دولتی، تجاری، دانشگاه‌های برتر ترکیه و سفارت‌خانه‌ها را دارد. آنکارا تقریباً در مرکز ترکیه واقع است و یک هاب مهم منطقه‌ای از نظر حمل و نقل محسوب می‌شود. از مهمترین مقاصد این شهر برای گردشگران می‌توان به موزه‌ها،  گالری‌های هنری و مراکز فرهنگی اشاره کرد.

۲- ماردین

ماردین شهری بر فراز دست بین‌‌النهرین و یکی از نقاط مهم و استراتژیک تاریخی است. شهر ماردین که در جنوب ترکیه واقع است مرکز استانی با همین نام است و یکی از اولین نقاطی است که تمدن در آن شکل گرفته است. شهرت ماردین مدیون تاریخ پر فراز و نشیب و همینطور فرهنگ‌های مختلف آمیخته درهم است. شهر ماردین با ساختمان‌های سنگی زیبا بر یال کوه زینت گرفته و گردشگران به قدم زدن در کوچه‌های کهن این شهر علاقه دارند. از جاذبه‌های تاریخی این منطقه صومعه‌های Deyrulzafaran، از قدیمی‌‌ترین صومعه‌های جهان و چندین مدرسه و مکتب مذهبی مربوط به دوره‌های اسلامی است.

۳- قونیه

یکی دیگر از بهترین شهرهای ترکیه که برای ایرانیان هم به جهت وجود آرامگاه مولوی جذابیت خاصی دارد، قونیه است. قونیه با بناهایی به جا مانده از دوره سلجوقیان و مراسم درویش‌ها شهرت دارد. در قرون ۱۲ و ۱۳ میلادی اینجا رونق گرفت و مسجد Alaeddin هم در همین دوره ساخته شد.

۴- آنتالیا

امکان ندارد در فهرست بهترین شهرهای ترکیه نامی از آنتالیا نباشد. این شهر ساحلی زیبا با منظره دریای مدیترانه، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. آنتالیا شهری پر جنب و جوش با چندین هتل، رستوران، سواحل تفریحی، کوهستان‌های سرسبز و جاذبه‌های تاریخی، خود به تنهایی یک هدف عالی برای گردش چند روزه است. دو یار قدیمی شهر، دروازه هادریان (Hadrian Kapısı)، برج ساعت و چندین خیابان مدرن و مکان‌های دیگر می‌تواند چندین روز شما را مشغول نگه دارد.

۶- سیده

سیده (Side) از شهرهای تاریخی و جنوبی ترکیه است و در تاریخ آمده که اسکندر در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح سیده را فتح کرده است. حالا سیده اثری است به جا مانده از تاریخ در کنار یک زندگی مدرن و زیبا در کنا ساحل دریای مدیترانه. آمفی‌تئاتر و معبد آپولو از آثار مهم به جا مانده از دوران رومیان و عصر هلنیستی است.

۷- بدروم

هر بار که فهرست بهترین شهرهای ترکیه نوشته شود، ردیف شهرهای جنوبی ترکیه بدون شک در کنار هم می‌آیند چون زیبایی دریای مدیترانه و از ابتدای تاریخ انسان‌ها را به سمت خود جذب کرده است. بودروم هم در ردیف همین شهرها قرار گرفته و مثل بقیه، آثار تاریخی، سواحل زیبا و امکانات رفاهی متنوع و جذابی دارد. در بدروم قلعه سنت پیتر (St. Pete) که در سال ۱۴۰۲ میلادی توسط شوالیه‌های هوسپیتالر ساخته شده و اکنون یک موزه است را فراموش نکنید.

۸- شهر افسوس

شهر  افسوس (Ephesus) یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های آثار کلاسیک قرن یکم قبل از میلاد را دارد. در زمان امپراطوری رومیان، افسوس از بزرگترین شهرها بود و دربردارنده یکی از عجایب هفتگانه باستانی است، یعنی معبد آرتمیس. آثار باستانی افسوس شامل چندین سازه بزرگ و کهن است که هرساله تعداد زیادی گردشگر از آن دیدن می‌کنند. محوطه تئاتر قدیمی، معبد هادریان و کتابخانه سلسوس از مهمترین‌ها هستند.

۹- منطقه کاپادوکیه

کاپادوکیه (Cappadocia) نام منطقه‌ای در میانه ترکیه یا همان سرزمین آناتولی است و به خاطر مناظر شگفت‌انگیزش، کوه‌های صخره‌ای و جنگل درختان مخروطی شهرت یافته است. فوران آتشفشان‌ها و فرسای خاک این منظره زیبا را ساخته و انسان‌ها در طول هزاران سال برای خود خانه‌هایی در میان سنگ‌ها تراشیده‌اند. هیتی‌ها اولین ساکنان متمدن منطقه بودند که تونل‌ها زیرزمینی را حفر کردند تا از حمله سونانیان یا ایرانیان در امان بمانند. حالا تعداد زیادی از این غارهای دست ساز تبدیل به هتل و محل اسکان گردشگران شده‌اند.

۱۰- استانبول

استانبول یکی از بزرگترین‌ شهرها در دنیا و سال‌های طولانی به عنوان پایتخت عثمانیان و امپراطوری بیزانس خدمت‌رسانی کرده است. استانبول تنها شهر بزرگ در جهان است که در دوقاره قرار گرفته و فقط یک تنگه آبی باریک دو قسمت شهر را از هم جدا می‌کند. مراکز خرید بزرگ، معماری با شکوه، زندگی شبانه پر از جنب و جوش و بخش‌های سنتی شهر همه و همه در کنار هم باعث شده استانبول شهر شماره یک در فهرست بهترین شهرهای ترکیه قرار گیرد. مسجد ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد و کاخ موزه توپ‌قاپی مورادی هستند که بدون دیدنشان نباید استانبول را ترک کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا