اخبار و اطلاعات ترکیه

محدودیت های ازدواج در ترکیه | مدارک لازم برای ازدواج

محدودیت های ازدواج در ترکیه | مدارک لازم برای ازدواج

محدودیت های ازدواج در ترکیه

ثبت ازدواج در ترکیه در سال های اخیر نه تنها از سمت ایرانیان بلکه از سمت اتباع سایر کشورهای دیگر نیز مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. ایرانیان به دلایل مختلفی ثبت ازدواج در ترکیه را انتخاب می کنند یکی از این دلایل می تواند داشتن گواهی ازدواج بین المللی باشد. البته که به طور قطع به یقین نزدیکی کشور ترکیه از یک طرف و هزینه ثبت ازدواج در ترکیه به دلیل پایین بودن و صد البته که برگزاری مراسم ازدواج در ترکیه در یک محیط بسیار زیبا با هزینه های پایین می تواند از دلایل دیگر این استقبال باشد.

ثبت ازدواج در ترکیه نه تنها برای اتباع خارجی بلکه برای افراد بدون تابعیت و پناهنده نیز به راحتی امکان پذیر می باشد. بر اساس قوانین جمهوری ترکیه افراد در صورت داشتن مدارک لازم توسط ارگان های رسمی به مانند شهرداری ها و توسط مامورین ازدواج می توانند به صورت رسمی به عقد هم دربیایند. در ترکیه بر خلاف ایران ازدواج رسمی از طریق مامورین اجرایی شهرداری ها صورت می پذیرد و افرادی که اعتقادات مذهبی دارند در ترکیه علاوه بر ثبت ازدواج در شهرداری ها توسط افراد مذهبی که به اصطلاح در ترکیه امام گفته می شوند می توانند به عقد هم در بیایند که در اصطلاح به آن امام نکاهی اطلاق می شود. البته از نظر دولت ترکیه عقد امام رسمی نیست و هر نوع ازدواجی غیر از ازدواج از طریق شهرداری ها غیر قانونی محسوب می شود و رسمیت ندارد. پس در ترکیه حتی عقد امام بعد از عقد رسمی می تواند به رسمیت شناخته شود و قانونی باشد.

محدودیت های ازدواج در ترکیه

سن قانونی ازدواج در ترکیه حداقل ۱۸ سال می باشد. در صورتی که فردی زیر ۱۸ سال سن داشته باشد و درصدد ازدواج باشد به هیچ عنوان در هیچ مراکز رسمی اعلامی توسط دولت نمی تواند ازدواج خود را ثبت نماید. ولیکن در بسیاری از موارد افراد و والدین از نکاح امام که همان ازدواج مذهبی می باشد استفاده می کنند که در صورتی که مامورین دولتی متوجه شوند والدی شخص بازداشت می شوند. البته در نظر داشته باشید که استثناء این قانون در مواردی است که شخص توانسته باشد رای دادگاه را اخذ کند که خواهد توانست بر اساس رای دادگاه ازدواج کند. در نظر داشته باشید که ترکیه قوانین بسیار سفت و سختی را برای ازدواج کودکان در نظر گرفته است و در این کشور ازدواج زیر ۱۸ سال جرم محسوب می شود و سیستم قضایی ترکیه به شدت با آن برخورد می کند. از سمت دیگر محدودیت های زیر نیز در ترکیه برای افرادی که درصدد ازدواج هستند وجود دارد:

  • در ترکیه افرادی مجاز به ازدواج هستند که ظرفیت و توانایی های ذهنی لازم در خصوص ازدواج را دارا می باشند.
  • ازدواج با محارم و بستگان نزدیک در ترکیه ممنوع می باشد. علاوه بر محارم ( دایی، عمو، عمه، خاله و فرزندان آنها) نیز نمی توانند با هم ازدواج کنند.
  • ازدواج فرزند خواندگان با والدین و یا ازدواج والدین با فرزندان همسران قبل
  • در صورتی که فرد قبلا ازدواج کرده باشد حتما باید ازدواج قبلی به اتمام رسیده باشد و طلاق صادر شده باشد.
  • چند همسری در ترکیه نه تنها برای شهروندان این کشور بلکه برای اتباع خارجی و همچنین پناهندگانی که در این کشور نیز زندگی می کنند ممنوع می باشد و جرم محسوب می گردد.
  • برای بانوان در نظر گرفتن محدودیت ۳۰۰ روزه بعد از طلاق برای ازدواج مجدد در ترکیه وجود دارد مگر این که گزارش پزشکی مبنی بر عدم بارداری ارایه شود که در این صورت خانم ها از این ۳۰۰ روز معاف خواهند بود.

ازدواج دو تبعه خارجی با تابعیت های متفاوت

در ترکیه هیچ نوع ممنوعیتی برای ازدواج اتباع خارجی به شرط دارا بودن شرایط ازدواج وجود ندارد. و این افراد می توانند از سمت مراجع دارای صلاحیت به عقد هم دربیایند. البته باید به این نکته توجه کنید  به دلیل این که افراد تبعه های کشورهای دیگر هستند می بایستی گواهی های مربوط را از کشور مبداء خود تهیه کنند به مانند گواهی تجرد.

یکی از مزیت های ازدواج در ترکیه این است ک افراد علاوه بر دریافت سند ازدواج ترکیه ای می توانند سند ازدواج بین المللی نیز تهیه کنند که در همه جای دنیا مورد قبول واقع می شود.

ازدواج دو تبعه خارجی با تابعیت های همانند

دو تبعه خارجی با تابعیت یکسان و همانند می توانند در ترکیه ازدواج کنند. البته لازم است تا متقاضیان گواهی ازدواج را از کشور مبداء دریافت نمایند. اما در برخی از موارد به دلیل محدودیت ها خود شخص قادر به تهیه این مدارک نمی باشدکه در این صورت مامورین مسئول ازدواج می توانند از طریق مدیریت کل امور جمعیت و شهروندی اقدام به اخذ آن نمایند. در هر حالت ثابت کردن وضعیت تاهل در زمان ازدواج الزامی می باشد یعنی فرد می بایستی در زمان ازدواج گواهی تجرد داشته باشد.

ازدواج با پناهنده در ترکیه

ثبت ازدواج با افراد پناهنده در ترکیه نیز امکان پذیر می باشد ولیکن کار کمی سخت تر می شود. سند وضعیت تاهل فرد پناهنده در ترکیه می بایستی از طریق ادارات جمعیتی دریافت شود. در صورتی که فرد در زمان ورود پرونده ای تشکیل نداده باشد این مورد از طریق مقامات امنیتی تامین می شود. روال کار در این جا تمام نمی شود بلکه شخصی که متقاضی ازدواج در ترکیه می باشد و پناهنده است بعد از اخذ مدرک عدم ممانعت از ازدواج اول از همه می بایستی این مدرک را به تایید اداره حقوقی استان در فرمانداری رساند و ۳ عدد کپی از آن را داشته باشد. بعد از ترجمه گذرنامه توسط مترجم رسمی از طریق دفاتر رسمی و تایید آن می تواند برای ازدواج در ترکیه درخواست دهند. در نظر داشته باشید که در زمان مراجعه اصل گذرنامه را به همراه دو عدد کپی از آن به همراه داشته باشید. البته معاینات پزشکی سلامت برای هر دو زوج الزامی می باشد.

مدارک لازم جهت ثبت ازدواج در ترکیه

در صورتی که قصد ثبت ازدواج در ترکیه را دارید ارایه کردن مدارک زیر به شهرداری الزامی می باشد مثلا برای ازدواج در استانبول باید مدارک زیر را به شهرداری استانبول ارایه دهید:

  • پر کردن فرم درخواست ازدواج ( لازم است که هر دو شخص به صورت مجزا نسبت به پر کردن فرم های ازدواج در ترکیه اقدام نمایند).
  • ارایه گواهی تجرد که نشان می دهد شخص متاهل نیست.
  • برگه سلامت پزشکی که نشان می دهد فرد دچار بیماری که مانع از ازدواج  شود نیست.
  • در صورتی که فرد پناهنده و یا بدون وطن باشد باید مدارکی که نشان دهنده حمایت بین المللی باشد را ارایه نماید.
  • چهار قطعه عکس رنگی تمام رخ
  • داشتن حداقل ۱۸ سال تمام برای متقاضیان در ترکیه

مراحل ثبت ازدواج در ترکیه

  1. مراجعه به کنسولگری کشور متقاضی

در صورتی که هر دو نفر از متقاضیان تابعیت ایرانی داشته باشند در ابتدا لازم است تا برای اخذ گواهی تجرد به کنسولگری ایران در ترکیه مراجعه نمایند و با واریز حدود ۹ یورو در شماره حساب اعلامی سفارت ایران در بانک ایش ترکیه نسبت به درخواست دریافت آن اقدام نمایند. برای خانم های ایرانی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران باید اجازه نامه پدر به کنسولگری  ارایه شود ولیکن در صورتی که والد شخص به رحمت خدا رفته باشد حداقل باید گواهی فوت به سفارت ایران در ترکیه ارایه شود.

مدارک لازم جهت درخواست برگه تجرد

  • اصل شناسنامه
  • اصل گذرنامه
  • ۴ قطعه عکس ( ۲ قطعه عکس محجبه هم به همراه داشته باشید زیرا سفارت ایران عکس بی حجاب نمی پذیرد)
  • واریز هزینه درخواست گواهی تجرد

برگه تجرد از کجاها تهیه می شوند

  • اداره کل امور هویتی ایرانیان در خارج از کشور
  • اداره ثبت احوال محل سکونت متقاضی
  • سفارت جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها

۲٫ اخذ تاییده از وزارت امور خارجه ترکیه

بعد از دریافت گواهی تجرد از کنسولگری ایران لازم است که آن را به تایید وزارت امور خارجه ترکیه برسانید. هزینه ای که باید برای این تایید در وزارت امور خارجه ترکیه پرداخت نمایید برای هر درخواست ۱ لیر ترکیه می باشد.

۳٫ انجام آزمایشات پزشکی سلامت

در ترکیه نیز مثل ایران شما ملزم به انجام آزمایشات ژنتیکی و پزشکی می باشید. برای انجام این آزمایشات بهتر است به بیمارستان های دولتی و یا مراکز درمانی خیریه مراجعه کنید زیرا که در مراکز خصوصی هزینه های شما بیشتر خواهد شد. در این مراکز آزمایش خون رایگان می باشد. در صورتی که مراکز خصوصی شما را پذیرش نکرد به مراکز خیریه مراجعه کنید. البته در صورتی که شما توانسته باشید اقدام به اخذ اقامت کوتاه مدت ترکیه و یا اخذ اقامت باند مدت ترکیه  نمایید بیمارستان های دولتی موظف به پذیرش شما می باشند. جواب آزمایش خون یک روز بعد داده می شود و البته که شما می توانید جواب آزمایش کتبی را دریافت و به مراکز اعلامی جهت تایید ببرید.

آزمایش خون برای این اجباری است که مشخص شود شما دارای بیماری های ارثی و یا ژنتیکی که ممکن است با ازدواج با هم به مشکل برخورید، ندارید. و فرزندان حاصل از این ازدواج دچار بیماری های ژنتیکی نخواهند شد.

۴٫ اخذ فرم های ازدواج از شهرداری و تایید در دفاتر رسمی

برای دریافت فرم های اولیه ازدواج لازم است تا به یکی از شعبات شهرداری در شهر محل اقامت خود مراجعه نمایید. البته برای دریافت این فرم ها از شما ترجمه پاسپورتتان به زبان ترکی خواسته می شود که شما می توانید آن را در دفتر نوتر و یا دفتر اسناد رسمی ترجمه کنید و ارایه دهید. فرم ویژه ازدواج باید در دفاتر رسمی و نوتر تایید شود.

۵٫ تعیین وقت عقد رسمی

برای انجام عقد رسمی شما می توانید مرکز و سالن های مختلفی را انتخاب نمایید. قیمت این سالن ها می تواند متفاوت باشد. شما می توانید در سالن های موجود در شهرداری عقد نمایید و یا در صورتی که در نظر داشته باشید که نسبت به عقد در سالن های خارج از شهرداری اقدام کنید می بایستی هزینه های مربوط به ایاب و ذهاب عاقد به محل را پرداخت نمایید. جدای از این شما باید هزینه ازدواج خود را پرداخت کنید که برای کمک به درختکاری در ترکیه استفاده می شود.

۶٫ثبت عقد خود در ایران

برای ثبت عقد رسمی خود در ایران نیز شما باید مدارک و عقدنامه رسمی ترک خود را به سفارت ایران در ترکیه ببرید و البته برای عقد دینی در سفارت ایران نیز می توانید اقدام کنید.

نکته: در صورتی که یکی از زوجین یا هر دو به زبان ترکی مسلط نباشند حضور مترجم رسمی در زمان عقد الزامی می باشد.

مدارک لازم جهت ازدواج در ترکیه

  • اصل پاسپورت
  • گواهی تجرد
  • ۶ الی ۸ قطعه عکس تمام رخ رنگی
  • اصل شناسنامه و یا برگه تولد
  • کارت ملی
  • گواهی سلامت
  • رضایت نامه پدر برای خانم های ایرانی که سابقه تاهل قبلی ندارند.
  • طلاق نامه برای افرادی که قبلا طلاق گرفته اند
  • دو نفر شاهد
  • مترجم رسمی
  • تاییده مدارک از کشور اشخاص و کشور ترکیه
  • ترجمه تمام مدارک به زبان ترکی

سند بین المللی ازدواج در ترکیه

در طی ده های گذشته به دلیل افزایش ازدواج بین ملیت های مختلف ضرورت سند بین المللی ازدواج مطرح شد.  این ضرورت به منظور یکپارچه نمودن سندهای ازدواج صورت پذیرفت. البته در نظر داشته باشید که در سندهای ازدواج بین المللی حساسیتی برای مذهب و دین، نژاد و ملیت افراد در نظر گرفته نمی شود. به همین دلیل این سند دارای اعتبار جهانی می باشد و در بیشتر کشورهای جهان به عنوان سند رسمی پذیرفته می شود. در این میان تنها ترکیه و تونس هستند که ازدواج بین المللی را پذیرفته اند و در صورتی که در این دو کشور ازدواجی انجام شود دیگر نیازی به ترجمه وجود ندارد.  زیرا در سند ازدواج در ترکیه علاوه بر ترکی به چند زبان دنیا نیز این سند قابل ارایه می باشد.

ازدواج بین المللی برای اتباع ایرانی در ترکیه

اتباع ایرانی که در ترکیه اقدام به ثبت ازدواج و اخذ سند بین المللی ازدواج کردند می توانند بعد از دریافت سند ازدواج خود به سفارت ایران در ترکیه مراجعه نمایند و از قسمت رایزنی فرهنگی کنسولگری ایران در ترکیه نسبت به ثبت نام زوجین در شناسنامه ها اقدام نمایند. در بخش فرهنگی سفارت ایران عقد شرعی نیز انجام می شود.

ازدواج بین المللی در کدام کشورها انجام می شود

  • تمام کشورهای اتحادیه اروپا
  • آمریکا
  • استرالیا
  • ترکیه
  • تونس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا