اطلاعات ترکیهدانستنیهای ترکیهدرباره ترکیهفرهنگی و هنری

مسابقه مستر شف ترکیه

مستر شف ترکیه

مسابقه مستر شف که یکی از پرطرفدارترین مسابقات تلویزیونی در زمینه غذا و آشپزی است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ از تلویزیون انگلستان پخش شد. این برنامه در سه دهه اخیر در بیش از ۵۰ کشور مختلف دنیا ساخته شده و در تلویزیون پخش شده است. ترکیه نیز یکی از این کشورها است که برنامه مستر شف ترکیه را تولید کرده و برای چندین سال از تلویزیون در حال پخش است.

فرمت برنامه مستر شف ترکیه

در این مسابقه دو تیم ۷ نفره که متشکل از شرکت کنندگان هستند، در تیم های آبی و قرمز و یا سیاه و سفید تقسیم می شودند. هیئت داوران مسابقه که نیز متشکل از ۴ آشپز حرفه ای و مشهور است از دو تیم می خواهند تا غذاهای مورد نظر آنها را در مدت زمان معین بپزند. سپس داوران با خوردن غذاها شروع به امتیاز دهی به تیم ها می کنند. غذاهای مورد درخواستی داوران نیز ممکن است با توجه به مرحله مسابقه متفاوت باشد اما معمولا از معروف ترین غذاهای ترک در این مسابقه استفاده می شود.

۳ مسابقه تیمی در طول هر هفته برگزار می شود و از تیم بازنده در هر مسابقه، یک نفر کاندیدای حذف از مسابقه می شود. در آخر هر هفته یک نفر نیز از مسابقه خداحافظی کرده و هفته بعد جایگزینی برای او وارد مسابقه می شود. در قسمت های آخر برنامه نیز کسی جایگزین نمی شود و بنا به تصمیم کارگردان مسابقه، تعداد فینالیست ها از قبل مشخص شده و یک نفر در آخر هر فصل از مسابقه به عنوان قهرمان انتخاب می شود.

مسابقه مستر شف ترکیه برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ با سرمایه گذاری شرکت بلوم مدیا (Bloom Medya) از کانال Show TV ترکیه برای یک فصل ۱۳ قسمتی پخش شد. بعد از آن با مدت زیادی فاصله و اینبار از کانال TV8 که متعلق به مغز متفکر مدیای ترکیه‌، آجون ایلیجالی است از سال ۲۰۱۸ دوباره شروع به پخش کرد. این مسابقه که امروزه یکی از پرطرفدارترین مسابقات در تلویزیون ترکیه به شمار می رود هر روز ساعت ۲۰ به وقت ترکیه از تلویزیون در حال پخش است.

داوران مستر شف ترکیه

مسابقه مستر شف ترکیه دارای ۳ داور حرفه ای و مشهور در زمینه آشپزی است. داوران مسابقه کسانی هستند که در مورد کیفیت و طعم غذاها نظر می دهند و می توانند بازیکنی را محروم کرده و یا کلا از جریان مسابقه حذف کنند. امتیازدهی به خود بازیکنان نیز توسط داوران انجام می گیرد.

محمد یالچین کایا (Mehmet Yalçınkaya)

محمد یاچین کایا که زاده سال ۱۹۷۴ در شهر بولو (Bolu) ترکیه است، یکی از بهترین مدیران در زمینه مدیریت رستوران و خدمات رستوران است. او در کشورهایی مانند آلمان، قطر و ایتالیا و در چندین تعداد از بهترین رستوران های آن کشورها به مدیریت و راه اندازی آشپزخانه پرداخته است. و در ترکیه نیز در چندین رستوران و هتل به عنوان سرآشپز فعالیت کرده است. در سال ۲۰۱۲ نیز در مسابقه بهترین آشپزهای جهان مقام دوم را کسب کرده است.

سومر سیوری اوغلو (Somer Sivrioğlu)

او در سال ۱۹۷۱ در استانبول به دنیا آمد. مادر او یک سرآشپز حرفه ای بود که به همین دلیل از همان دوران کودکی با آشپزی و رستوران داری آشنا شد. او تحصیلات خود را در زمینه آشپزی و مدیریت رستوران در استرالیا تمام کرد و پس از آن در سیدنی یک رستوران ترک را افتتاح کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز یک کتاب پرفروش در زمینه غذاهای ترک نوشت که توانست با آن شهرت بسیاری را به دست آورد. اکنون نیز به عنوان یکی از داوران مسابقه مستر شف ترکیه در حال فعالیت است.

دانیلو زاننا (Danilo Zanna)

دانیلو زاننا در سال ۱۹۸۲ در ایتالیا به دنیا آمد. آشپزی که شغل خانواده او نیز بود باعث شد تا از همان دوران کودکی با غذاهای ایتالیایی آشنا شود. در دوران جوانی به دلیل علاقه اش به غذاهای ترک به ترکیه آمد و پس از آن یک رستوران غذاهای ایتالیایی و ترک را در استانبول افتتاح کرد. او اکنون یکی از چهره های محبوب در تلویزیون ترکیه است که علاوه بر مستر شف ترکیه، در چندین برنامه تلویزیونی دیگر نیز شرکت کرده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا