درباره ترکیه

چگونگی پیدا کردن کار در ترکیه | سرمایه گذاری در ترکیه

چگونگی پیدا کردن کار در ترکیه | سرمایه گذاری در ترکیه

پیدا کردن کار در ترکیه

این اتفاق افتاده است که بعضی از شرکتها در ایران با وعده هایی مانند کاریابی و کمک به یافتن کار در ترکیه برای ایرانیان; گاهی با هزینه های کلان و وعده های پوچ ; جوانان ایرانی را راهی ترکیه کرده و بدون عمل به تعهدات داده شده در ایران شخص را به حال خود رها می کنند ; این بی مسئولیتی ، نه تنها منجر به بازگشت به ایران و از دست دادن پول برای شخص میشود بلکه باعث  خدشه دار شدن نام ایرانیان در ترکیه و بی اعتمادی در بین جامعه ایرانی مقیم ترکیه نیز میشود ; متاسفانه از این دست سودجویان در همین ترکیه هم پیدا میشوند که وعده های شیرینی برای پیدا کردن کار در ترکیه و بخصوص کاردراستانبول به عزیزان بی اطلاع میدهند .

در این راستا گروه ترکیه پرتال تصمیم به اطلاع رسانی صحیح و معتبر گرفت تا هموطنان عزیز دچار مشکل نشوند .

روال منطقی پیداکردن کار در ترکیه چگونه است ؟

تسلط کافی به زبان ترکی  برای کار در ترکیه

اولین و مهمترین توصیه ما برای کار در ترکیه به شما هموطنانی که زبان ترکی را بلد نیستید ; شرکت کردن در کلاس های فشرده زبان جهت یادگیری هر چه سریعتر زبان ترکی تا رسیدن به سطحی است که حداقل درحد متوسط توانایی صحبت کردن و فهمیدن را فراگیرید ; با یادگیری زبان شانس ِ یافتن کارهایی به مراتب بهتر و با حقوق بالاتر را دارید . در غیر این صورت بالاجبار باید زمان زیادی را در کارهای سخت تر و با دستمزد کمتر صرف کنید  تا زبان ترکی را به مرور زمان بیاموزید. بخصوص که به دلیل نا آشنایی با زبان ، احتمال سوء استفاده از زحمات شما و حتا پرداخت نشدن دستمزد هم وجود دارد .حتا ممکن است که کاریاب و کارفرما به شما نکاتی را گوشزد کنند که متوجه آن نشده باشید و بعدها عواقب آن گریبانتان را بگیرد.

امور مربوط به کار در ترکیه (کارگرساده)

برای کارگری ساده در ترکیه نیازی به مراجعه به کاریاب نیست. اگر به دنبال کار ساده هستید ،در شهرک های صنعتی، رستوران ها، کارگاه ها ی تولیدی و…  می توانید کار پیدا کنید. کافیست به آگهی های کاری روزنامه های کثیرالانتشار پُستا ،حریت و.. مراجعه کرده یا از طریق وب سایتهای معتبر در خود کشور ترکیه کارهای کارگری ساده را پیدا کنید.

امور مربوط به کار در ترکیه (کار تخصصی)

برای کاریابی تخصصی علاوه بر داشتن تسلط کامل به زبان ترکی ; داشتن اقامت توریستی و یا اقامت دانشجویی برای جلب اعتماد کارفرما ضروری است ; نحوه یافتن کاردر ترکیه نیز مانند تهران است که روزنامه همشهری هر روز آگهی های مرتبط با هر تخصصی را منتشر میکند; در ترکیه و بخصوص شهرهای بزرگی مثل استانبول نیز چند روزنامه و سایتهای کاریابی وجود دارند که با ارسال رزومه میتوانید از کارفرما وقت مصاحبه گرفته و در صورت تایید شرکت مشغول به کار شوید. توجه داشته باشید که برای کارفرماهای ترک ، مدارک دانشگاهی و رزومه های چندصفحه ای امتیاز خاصی محسوب نمیشوند . آنچه که یک کارفرما را وادار به استخدام شما میکند ، تجربه کاری و تلاش شما و به اصطلاح ” کاربلدی” است .

برای پیدا کردن کار در ترکیه متاسفانه بعضی از موسسات کاریابی چندان موفق عمل نمیکنند و فرد جویای کار ،علاوه بر ضرر مالی ، دچار ضربه روحی نیز خواهد شد . اما برای اینکه هزینه و اعتمادشما مفید واقع شود ، راههای مناسبی هم وجود دارد . یکی از این راهکارها ، استفاده از اپلیکیشن ویا سایت Kariyer.net  هست .

چنانچه اکانت فیس بوک داشته باشید هم میتوانید با همین اکانت وارد سایت و اپلیکیشن بشوید .

سایت ، راهنمای ساده ای دارد که با استفاده از  GOOGLE TRANSLATE نیاز چندانی به تسلط به زبان ترکی ندارید . همچنین در سایت به زبان ترکی ،بعد از کلیک بر روی  İş araدر ستون سمت چپ ، آخرین گزینه (( İlan Dili  با انتخاب انگلیسی ، تمامی آگهی ها را به زبان انگلیسی برایتان میاورد .

شما میتوانید اپلیکیشن آنرا هم را بر روی گوشی خود نصب کنید. این نرم افزار به زبان ترکی است و برای استفاده از آن باید به این زبان مسلط باشید .توجه داشته باشید که معادل رزومه در زبان ترکی واژهء özgeçmiş  هست بعد از نصب این اپلیکیشن بنفش رنگ ، در ابتدا از شما یک پروفایل شخصی درخواست میکند که اطلاعات ابتدایی اقامتی و آموزشی و سابقه کار شما باید در آن منظور شود …همچنین در بالای صفحه شخصیتان سه خط کوچک وجود داردکه با فشردن آن وارد تنطیمات کلی پروفایلتان مثل ، رزومه ، تیتر رزومه ،شرکتهای مورد علاقه و شرکتهایی که مایل به دنبال کردنشان هستید قرار دارند .

بررسی دقیقتر این اپلیکیشن ممکن است برای افرادی که بار اول است با آن آشنا میشوند کمک مناسبی باشد.

  • در قسمت Anasayfa (صفحه اصلی) آگهیها و اعلانهای جدید را نشان میدهد که متقاضی میتواند با فشردن گزینهء هریک ، اطلاعات مورد نظر در مورد آن آگهی را ببیند.
  • در قسمت پایین صفحه سمت راست گزینهء Özgeçmiş است که مهمترین و اصلیترین قسمت این اپلیکیشن است .در این گزینه بخشهای مختلفی وجود دارد :

Özel Bilgiler (اطلاعات شخصی) که شامل نام و نام خانوادگی ، عنوان ، تاریخ تولد ، کشور محل اقامت و اطلاعات تماس است .

Eğitim Bilgiler  (اطلاعات آموزشی) که شامل مقطع تحصیلی  اسم دانشگاه ، اسم دانشکده،رشته تحصیلی ،تاریخ شروع و پایان و همچنین نوع آموزش و زبان تحصیل میباشد.

İş Deneyim  (تجربه کاری ) که شامل اطلاعات در مورد سابقه کاری فرد و تجربه های حرفه ای او است .  برای هر مورد نام محل کار ، حوزه کاری ، تاریخ شروع و پایان و نوع کار که به صورت تمام وقت بوده یا پاره وقت ، باید ذکر شود . دقت کنید که پربار بودن این قسمت کمک شایانی به مورد توجه واقع شدن رزومه میکند .

Yetenekler ( تواناییها) مربوط به تواناییهای فرد متقاضی است . تخصصهای ویژه ، کار با نرم افزارهای خاص،و یا تسلط به تکنیک و فن ویژه ای از جمله این موارد است . در خود اپلیکیشن در نوار جستجو با نوشتن کلید واژهء yetenekler گزینه هایی میاید که متقاضی میتواند با تیک زدن هرکدام از آنها توانایی خاص خود را ذکر کند .

Yabancı Dil (زبان خارجی ) این قسمت مربوط به زبان هایی ست که فرد متقاضی به آنها مسلط است و میزان آشنایی به هر زبان قید شده .

Başarlılar ( موفقیتها یا دستاوردها ) در این قسمت اطلاعات مربوط به مدارک خاص مثل آزمونهای بین المللی زبان ، پروژه ها ، بورسیه ها ، تالیف کتاب و هر مدرکی که بتواند نشان دهد در کار خود قابلیت دارد ، گذاشته میشود . این قسمت نیز هرچه پربار تر باشد نشان دهندهء توانایی های فرد جویای شغل است. .

در بالای صفحه نیز ، دایره ای در وسط وجود دارد که برای آپلود عکستان گذاشته شده که بهتر است عکسی رسمی انتخاب شود چون کارفرمایان با این عکس با چهره متقاضی آشناخواهند شد .

بعد از تکمیل اطلاعات شخصی ، فرد متقاضی میتواند شغل و سمت مورد علاقه اش را جستجو کند  بنابراین به گزینهء İş Ara مراجعه میکند . در این قسمت در بالای صفحه دو نوار وجود دارد .

نوار بالایی Pozesiyon veya Şirket ara  ( سِمَت و اسم شرکت )است که متقاضی میتواند شغل و یا شرکت مورد نظر خود را جستجو کند .لازم به ذکر است که برای هر پوزیشنِ شغلی باید جستجوی جداگانه انجام شود .

بعد از مشخص کردن شغل مورد نظر خود در نوار پایینی İl veya İlçe ara (استان و شهر مورد نظر) متقاضی میتواند مکان جغرافیایی مورد نظر خود را جستجو کند .با فشردن گزینه سبز رنگ ، نرم افزار به جستجوی آنچه متقاضی خواسته است میپردازد و موقعیتهای شغلی در شهر و استان انتخابی را نشان میدهد .

شخص میتواند با کلیک بر روی هر گزینه اطلاعات شغل مورد نظر را مطالعه کند و چنانچه پیشنهادی مورد توجه قرار گرفت با کلیک کردن بر روی گزینهء Başvur میتوان برای شغل مورد نظر درخواست فرستاد . چنانچه کارفرمایی درخواست متقاضی را انتخاب کرده باشد ، در قسمت Mesajlar پیام  کارفرما قابل مشاهده است . این گزینه در منوی اصلی قرار دارد .

روال این است که اگر رزومه ای مورد توجه قرار بگیرد از طرف کارفرما با فرد متقاضی تماس گرفته میشود . در غیر اینصورت خود متقاضی میتواند مشخصات تماس شرکت مورد نظر را از اینترنت جستجو کرده و مستقیما” با آنها تماس بگیرد .

تجربه ثابت کرده که تماس متقاضی و یا حتا مراجعهء حضوری ، بیشتر نتیجه بخش خواهد بود .

این اپلیکیشن و سایت به بسیاری از کسانی که جویای کارهستند کمک میکند که در شغل مناسب استخدام بشوند . دقت کنید که بیش از آنچه که در رزومه خود مینویسید ، عمل و تجربه شما مهم است .پس رزومه خود را با صداقت پر کنید .

امور مربوط به کار در ترکیه (حقوق و دستمزد)

شما به عنوان یک خارجی ، نباید لااقل در ابتدا ، توقع یکسان بودن میزان دستمزد با یک شهروند ترک را داشته باشید . اما خوشبختانه اینجا کشور فرصتها است . اگر کارفرما از شما راضی باشد و همکاری شما و تلاشتان را ببیند و یا تخصصتان واقعا” مفید واقع شود ، دستمزدی برابر با شهروندان ترکیه دور از ذهن نیست ..

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا