شهر استانبولشهرهای ترکیهمحله های استانبول

معرفی منطقه شیشلی در شهر استانبول | آشنایی با محله شیشلی

معرفی منطقه شیشلی در شهر استانبول | آشنایی با محله شیشلی

معرفی منطقه شیشلی در شهر استانبول

شیشلی یکی از ۳۲ منطقه اصلی در شهر استانبول است که در بخش اروپایی شهر قرار دارد. منطقه شیشلی در استانبول در بخش انتهایی پل بوسفروس واقع است. با این حال، این منطقه راهی به دریا ندارد و در انتهای مسیر متصل کننده اروپا به آسیا قرار دارد.

مساحت کلی منطقه  ۳۰ کیلومتر مربع می باشد. منطقه شیشلی یکی از محله های جدید و عیان نشین این شهر پس از قرن ۱۹ می باشد و در شمال میدان مشهور تکسیم قرار دارد.

 

تاریخچه منطقه شیشلی استانبول

بنابر شواهد تاریخی، در قرن ۱۷، منطقه شیشلی پر از گورستان های مختلف بود و ساختمان های زیادی در آنجا وجود نداشت. در قرن ۱۸ ام، تاکستان ها، مزارع جو و باغ های مختلفی در منطقه شیشلی احداث شد. در قرن ۱۹ ام این منطقه با پیشرفت قابل توجه مواجه شد و کارخانه های مختلف آبجو سازی و مناطق صنعتی در آن ایجاد شد، همچنین افتتاح بیمارستان کودکان در سال ۱۸۹۸ یکی دیگر از دلایل گسترش این منطقه بود.

در این سال ها بود که مهاجرین غیر مسلمان زیادی به این منطقه وارد شدند و محله یهودی نشین ثروتمندی را تشکیل دادند. پیشرفت این منطقه زمانی سیر انفجاری به خود گرفت که برای اولین بار ترانس برق در سال ۱۹۱۳ وارد شیشلی شد. از این رو در دهه ۱۹۲۰ میلادی مجتمع های ساختمانی متعددی در منطقه شیشلی در استانبول شیشلی ساخته شدند. یکی از ساختمان های ابتدایی که در این منطقه ساخته شد، ساختمان آتاتورک است که امروزه به عنوان موزه استفاده می شود.

 

انقلاب ترکیه

پس از انقلاب ترکیه، این منطقه تبدیل به یکی از محله های بسیار با کلاس و گران قیمت ترکیه شد. بسیاری از غیر مسلمانان، مهاجران خارجی ثروتمند و افراد مهم استانبول در این منطقه سکونت داشتند. با وجود حضور غیر مسلمانان در این منطقه اما مسجد های معروفی در شیشلی وجود دارد. این منطه به واسطه ساکنین خود، دارای مراکز خرید بسیار لوکس و مجلل است. یکی از مراکز خرید بسیار بزرگ این منطقه مرکز خرید جواهر می باشد. همچنین هتل های ۵ ستاره مختلفی در این منطقه وجود دارد.

 

ساختمان های معروف منطقه:

برخی دیگر از ساختمان های معروف این منطقه عبارتند از: موزه نظامی، سالن های کنسرت جمال رزیت ری و لطف سردار، مراکز نمایشگاهی متنوع، سینما ها و تماشا خانه های معروف، دانشگاه، استادیوم فوتبال گالاتاسرای، مغازه های نفیس در خیابان رومیلی و نیسانتاسی، رستوران ها و بارهای معروف در محله ماکا از منطقه شیشلی. همچنین خانه شهردار استانبول نیز در محله ولیکوناگی منطقه شیشلی قرار دارد.

 

 

مرکز خرید جواهر در منطقه شیشلی استانبول

در سال ۲۰۰۵ مرکز خرید بزرگ منطقه شیشلی در استانبول با نام مرکز خرید جواهر افتتاح شد. این مرکز خرید بزرگ ترین مرکز خرید در اروپا و دومین مرکز خرید بزرگ دنیا است. این مرکز خرید در شش طبقه ساخته شده و در آن بیش از ۳۰۰ فروشگاه به همراه رستوران ها و کافه های متنوع قرار دارد.

از فروشگاه های معتبر و برند های مشهور دنیا گرفته تا فروشگاه ها محلی و کم و نام و نشان، رستوران های لوکس با غذاهای آنچنانی تا غذا های محلی ترکیه را می توان در مرکز خرید بزرگ جواهر پیدا کرد. به عنوان توریست امکان ندارد که از دیدن مرکز خرید جواهر خسته و کسل شوید. می توانید به بازدید از دومین ساعت بزرگ دنیا بپردازید که در سقف این مرکز خرید نصب است یا به یکی از ۱۲ سینمای مجهز این مرکز خرید بروید و از دیدن فیلم های با کیفیت لذت ببرید.

 

موزه آتاتورک

موزه آتاتورک یک خانه سه طبقه است که به رنگ صورتی می باشد و در خیابان هلاس کارگازی واقع شده است. آتاتورک، بنیان گزار و اولین رئیس جمهور ترکیه، در ابتدا از این خانه به عنوان محل اقامت و انبار استفاده می کرد، اما کمی بعد این ساختمان به موزه تبدیل شد تا وسایل شخصی و مورد استفاده آتاتورک را به نمایش همگان بگذارد. از دیگر اهداف این موزه، نمایش تصاویر و یادداشت هایی از زندگی روزانه آتاتورک است. از آنجا که آتاتورک زمان زیادی را در این خانه حضور داشت و وقایع های بسیاری از جمله جنگ استقلال و حمله به استانبول در طی سکونت وی در این خانه اتفاق افتاد، با بازدید از موزه آتاتورک، تجربه واقعی از زندگی وی در آن برهه زمانی و فرهنگ ترکیه بدست خواهید آورد

قصر ایلامور

قصر ایلامور که دور تا دور آن درختان بلندی قرار دارد، مربوط به دوره امپراطوری عثمانی و اکنون به صورت موزه مورد بازدید عموم مردم قرار دارد. دو عمارت بزرگ میراسیم و میات در این قصر زیبا وجود دارند. طراحی داخلی این دو عمارت بر اساس معماری غربی است، با این حال همچنان برخی از ویژگی های معماری ترکی مرتبط با قرن ۱۹ ام را در خود جای داده است. قصر ایلامور اطلاعات بسیاری در مورد دوره حکومت سلطان عبدالمجید اول در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد. همچنین فضای سبز و دلباز این قصر باعث شده تا این موزه تبدیل به محل دلنشینی برا استراحت و آرامش بازدید کنندگان باشد.

مسجد تشویکیه

این مسجد که در محله تشویکیه در شیشلی در استانبول واقع است، توسط سلطان عبد المجید اول ساخته شده است. از دلایل معروف بودن مسجد تشویکیه، سبک معماری نئو باروک آن است. این مسجد به سبک اروپایی ساخته شده است و یکی از نقاط تاریخی مهم این منطقه به شمار می رود. ستون های سنگی سفید رنگ در ورودی مسجد، مختص تشویکیه هستند. تزئینات به کار رفته در ساخت نمای بیرونی نشانگر خاندان سلطنتی می باشد که زمانی در این محل اقامت داشتند.

موزه نظامی

یکی از شناخته شده ترین موزه های نظامی دنیا، موزه نظامی منطقه شیشلی در استانبول است. این موزه در محله هربیه واقع شده، که آکادمی هنر های امپراطوری عثمانی زمانی در آنجا قرار داشت. این موزه با داشتن مجموعه های مختلفی از تفنگ ها، تپانچه ها، توپ ها، گلوله ها و لباس های رزم مختلف زبانزد است. موزه نظامی منطقه حاوی اطلاعاتی ۱۰۰۰ ساله از تاریخچه فعالیت های نظامی در این بخش از جهان است.

بیش از ۹ هزار قطعه نظامی مختلف از زمان امپراطوری بزرگ عثمانی تا زمان جنگ جهانی اول در این موزه وجود دارد و در معرض بازدید همگان قرار دارد. از نکات جالب موزه نظامی این است که هر بعد از ظهر قدیمی ترین گروه نظامی دنیا به پخش موسیقی زنده در محوطه این موزه اقدام می کنند. با بازدید از این نمایشگاه هر روزه می توانید نکات مفیدی از چگونگی نواختن مارش های نظامی مختلف در زمان امپراطوری عثمانی بدست آورید.

گالری هنر های نوین مکا منطقه شیشلی استانبول

گالری هنر های نوین مکا یکی از اولین نقاطی در ترکیه است که خلاقیت را در کارهای هنری جدید ادغام کرده و آثار نوینی را ارائه نموده است. آثار هنری این گالری به واسطه پذیرش عمومی و مورد قبول قرار گرفتن توسط تمامی اقشار هنر و جامعه بسیار معروف شده اند. در این گالری بسیاری از هنرمندان خلاق ترک که در این کشور ناشناخته باقی مانده اند اما آثارشان در حد جهانی است گرد هم آمده اند و از این توانسته اند آثار زیبای خود را در معرض دید همگان قرار دهند و شناخته شوند و در سطح جهان نیز صاحب سبک گردند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا