جاذبه های توریستی ترکیهمکانهای تاریخی

معرفی و راهنمای محله های استانبول | زندگی در کشور ترکیه

معرفی و راهنمای محله های استانبول | زندگی در کشور ترکیه

سلطان احمد؛ قلب شهر قدیمی استانبول | Sultanahmet

 

سلطان احمد بخشی از منطقه شهرداری فاتح (قبل از فتح رومی ها، بیزانس بود) است. این محله همان جایی است که در فاصله کمی از جاذبه های معروف شهر قرار دارد: ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، باسیلیکا سیسترن، بازار بزرگ و بازار ادویه. با این حال چیزی که در مورد این محله باید بدانید است است که سلطان احمد پر از گردشگر و افرادی است که می خواهند از استانبول بازدید کنند.

مورد دیگر این است که هر جایی از این منطقه ممکن است شخصی به شما نزدیک شده و بخواهد چیزی مثلا یک غذای خیابانی به شما بفروشد، البته اگر متوجه شود که شما توریست هستید. بهترین راه این است که برای راحتی بیشتر از صحبت کردن با آن ها پرهیز کنید و به راحتی به جاذبه هایی که به فاصله چند قدمی از یکدیگر قرار دارند، بروید. همچنین پلیس های زیادی در این محله وجود دارند و شب ها نیز محله خلوتی محسوب می شود.

گالاتا؛ محله ای پر جنب و جوش و هنری | Galata

گالاتا که نامش را از برج معروف گالاتا گرفته است، محله ای در منطقه بیوگلو واقع شده و یکی از جالب ترین محله های استانبول است. این محله شامل میدان تکسیم یا تقسیم است که از خیابان استقلال می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. استقلال خیابانی است که هم روز شلوغی دارد و هم اینکه شب ها، پر از جنب و جوش، توریست و مردم محلی است. در هر صورت محله گالاتا (برخی گالاتا و تکسیم را جدا می دانند اما ما در اینجا به هر دو اشاره می کنیم) جایی است که برای شب زنده داری مناسب بوده و پر از افرادی است که موسیقی خیابانی را به شما نمایش می دهند.

رستوران های زیادی در این منطقه و در خیابان استقلال موجود است که برای یک وعده هیجان انگیز، انتظار شما را می کشند. از سمت تکسیم که وارد خیابان استقلال شویید، بوتیک های زیادی پیش رویتان نمایان می شود و هرچه از به سمت برج گالاتا بیشتر نزدیک می شوید، بوتیک های مدرن جای خود را به مغازه های هنری تر می دهند. محله گالاتا به سلطان احمد بسیار نزدیک است. برای رسیدن به آنجا تنها لازم است که از پل گالاتا عبور کرده و سپس با عبور از کوچه و خیابان های پیچ در پیچ به برج گالاتا برسید. شما همچنین می توانید از تراموا استفاده کنید، از ایستگاه کاراکوی ایستاسیونو (Karaköy İstasyonu) تراموا سوار شوید تا محله کاراکوی را نیز کشف کنید. این تراموا در کنار تنگه بسفر واقع شده و در زمان بیزانس، به عنوان یک بندر محسوب می شد.

کاراکوی | Karaköy

کاراکوی که کنار آب واقع است و قبلا یکی از مهمترین بندرهای این شهر بوده، تا زمانی که به یک نقطه مهم در سال ۲۰۱۲ شد، به حال خود رها شده بود. اکنون نمادهای تاریخی این محله به صورت یکپارچه خریداری و بازسازی می شوند تا به کافه، رستوران و یا بوتیک های لباس تبدیل شوند. کاراکوی در آخر هفته، پر از مردم محلی و گردشگرانی که از محبوبیت این منطقه شنیده اند و می خواهند تجربه جالبی از این محله ترکی داشته باشند. یکی از اولین مراکزی که در اینجا افتتاح شد، کافه کاراباتاک بوده و محبوب ترین رستوران آن، رستوران بزرگ Karaköy Lokantası که اگر می خواهید برای صرف شام به آنجا بروید، حتما باید رزرو قبلی داشته باشید وگرنه اصلا صندلی خالی گیرتان نمی آید.

بشیکتاش، کاگیتان، شیشلی و ساری یِر؛ استانبول مدرن | Besiktas, Kağıthane, Şişli and Sarıyer

شما محله های بشیکتاش، کاگیتان، شیشلی و ساری یِر را در شما استانبول در کناره‌ی رودخانه‌ی بخش اروپایی خواهید یافت. این محله ها توسط گلدن هورن (Golden Horn) به سمت شرق می رسند، که از سوی تنگه بسفر به سمت سواحل آسیایی محدود می شود.

  • بشیکتاش به تیم فوتبال آن در سطح بین المللی مشهور است. این منطقه که زمانی روستایی احاطه شده توسط جنگل بود، امروزه یک منطقه با طبقه متوسط رو به بالا و برخی از جاذبه های تاریخی، از جمله کاخ دلماباغچه است.
  • کاگیتان یکی دیگر از محله های استانبول است که زمانی یک منطقه جنگلی بود که سلطان های استانبول و همراهانشان برای پینک نیک و برگزاری مهمانی ها به آنجا می آمدند. در دهه ۱۹۲۰ به دلیل موقعیت استراتژیک آن در نزدیکی گلدن هورن به یک ناحیه کارخانه ای تبدیل شد و اکنون، در حال بازسازی است.
  • شیشلی، زمانی یک منطقه مناسب برای کشاورزی و شکار بود، اما در آغاز قرن گذشته، فرانسه شروع به نفوذ قابل ملاحظه ای در این منطقه کرد و در نهایت فرهنگ های مختلفی شروع به زندگی با هم در اینجا کردند. ساختمان های بزرگ و بلوارهای طولانی این منطقه را به یک محله مدرن تبدیل کرده اند که البته شما می توانید بخش های مسکونی نیز در شیشلی پیدا کنید.
  • ساری یر، آخرین و شمالی ترین محله استانبول است که در کنار تنگه بسفر واقع شده و خیلی از دریای سیاه دور نیست. در گذشته روستاهای ماهیگیری زیادی در اینجا بود و حالا یک منطقه ثروتمند نشین است که پر از شرکت ها و سفارت های خارجی و همچنین ویلاهای لوکس است. این منطقه همچنان به عنوان یک مقصد برای تعطیلات آخر هفته مردم به شمار می رود اما متاسفانه اکثرا ترافیک زیادی به سمت آن وجود دارد. با این حال حمل و نقل توسط لنج و قایق نیز به این منطقه امکان پذیر است.

استانبول در بخش آسیایی

بخش آسیایی استانبول که به سمت آناتولی شهر نیز معروف است به دو منطقه پایه تقسیم می شود: اوسکودار (Üsküdar) و کادیکوی (Kadıköy). مزیتی که اقامت در این بخش دارد، هزینه های به نسبت کمتر بخش اروپایی آن هستند و همچنین این موضوع که فرهنگ ترکیه‌ای ها در آن بیشتر نمایان است. اما خب برای رفتن به بسیاری از جاذبه های شهر شما نیاز دارید که از تنگه بسفر عبور کنید . این را در نظر داشته باشید که عبور از تنگه بسفر توسط لنج و …، تجربه ای هیجان انگیز خواهد بود. اگر هم عاشق فوتبال هستید، استادیوم فنرباغچه و باشگاه های ورزشی در این بخش شهر واقع شده اند.

روش های حمل و نقل مرسوم در بخش آسیایی استفاده از اتوبوس های خطی می باشد. همین روش نیز، بخش آسیایی را به محله ای کمتر مدرن تبدیل کرده است البته خیابان هایی نظیر خیابان بغداد جزو نقاطی در این بخش است که فروشگاه های برندهای مختلف را خواهید دید. در شمالی ترین بخش های آسیایی، آنادولو کاواگی (Anadolu Kavagi) قرار گرفته که مخروبه های قلعه Genoese که بارها زیر نظر سلطان های عثمانی بازسازی شده، در آن واقع شده است.

از دیگر محله های استانبول در این بخش که یک بندر ماهیگیری به نام کانلیکا (Kanlica) است بیشتر برای ماست افسانه ای اش مشهور است؛ البته دوجاذبه معروف نیز در این محله وجود دارد:

  • مسجد اسکندر پاشا، ساخته شده توسط سینان در قرن شانزدهم که نام آن از روی حاکم بغداد گرفته شده است.
  • قهوه خانه اسماعیل آقا، که در حال حاضر ماست هایش بیشتر از قهوه ای است که در سال ۱۸۷۱ آن را معروف کرد.

مودا | Moda

در بخش آسیایی، چند مورد از محله های استانبول را به شما معرفی کرده ایم اما از آنجایی که به نظر ما آنقدر که باید به این بخش بها داده نمی شود، می خواهیم شما را با یک محله دیگر معروف در بخش آسیایی آشنا کنیم. اگر حتی فقط به خاطر دیدن محله مودا می خواهید سوار قایق شوید و به استانبول آسیا بیایید، حتما ارزشش را خواهد داشت. حس فوق العاده محلی این بخش آنقدر جذاب است که شاید به سرتان بزند همین جا یک هتل رزرو کنید و اقامت داشته باشید. شما در اینجا رستوران، کافه و فروشگاه های زیادی را خواهید یافت که اکثر آن ها در خیابان مودا واقع شده اند. ساحل مودا نیز محل بسیار خوبی هم برای قدم زنی و هم برای این است که چم انداز فوق العاده از به بخش اروپایی داشته باشید.

چوکور کوما | Çukurcuma

این محله که بخشی از منطقه بزرگ بی اغلو است، محله آنتیک شهر است که می توانید اشیاء قدیمی و آنتیک زیادی را در آن پیدا کنید. از جمله مغازه های آنتیک فروشی معروف در اینجا اَ لا تورکا (A La Turca)، مدرن تریح (Modern Tarih) و اسلی گونشیرای (Asli Gunsiray) هستند. شما در این محله می توانید قدم بزنید و از جاذبه هایی که همیشه باز هستند، لذت ببرید. از جاذبه های دگر محله چوکور کوما در استانبول می توان به موزه بی گناهی (Museum of Innocence) اشاره کرد که موزه ادبیاتی است که توسط نویسنده برنده جایزه نوبل ترکی، اورهان پاموک ساخته شده است.

محله بالات | Balat

بالات، یکی دیگر از محله های استانبول است که در گذشته منطقه ارمنی و ارتدوکس نشین شهر بود و از خانه های رنگارنگ و کلیساهای زیاد، این قضیه نمایان است. اصلی ترین جاذبه های این محله شامل Fener Lycee، ساختاری قلعه مانند با آجرهای قرمز رنگ است که به کل شهر نما دارد و همچنین کلیسای سنت جورج است. شما همچنین مغازه های کوچک خیابانی در اینجا پیدا خواهید کرد؛ مثلا جوان هایی را خواهید دید که برای خود یک دکه قهوه فروشی، گالری و مغازه های اجناس قدیمی دارند. این مغازه ها را بیشتر در کنار خیابان هایی چون Yıldırım و Vodina خواهید یافت.

محله آرناووت کوی استانبول | Arnavutköy

این محله که بیشتر برای زندگی شبانه اش شناخته شده است، یکی دیگر از محله های استانبول است که درست در کنار بسفر قرار دارد. آرناووت کوی به خاطر عمارت های عثمانی و همچنین رستوران هایی با غذای دریایی نیز معروف است. اگر به این محله بروید، جوان های محلی زیادی را می بینید که در کافه و رستوران ها جمع شده و به گفت و گو مشغول هستند. مثلا می توانید شب ها به خیابان Bebek Arnavutköy بروید و از شب زنده داری های معروف استانبول بهره ببرید. البته در طول روز این می توانید به Arnavutköy رفته و در میان خانه های لوکس و زیبایی که دارد، قدم بزنید.

آسمالی مسکیت | Asmali Mescit

این محله که در مرکز بی اغلو واقع شده و در انتهای خیابان استقلال وجود دارد، محبوبیت و معروفیت خود را در دهه ۱۹۲۰ پیدا کرد اما بعد از چند دهه، این محله از توجه مردم کنار گرفت. با این حال در حال حاضر این محله پر از ساختمان های رنگارنگ دوره رنسانس است که شما را با خود به حال و هوای متفاوتی از دیگر نقاط شهر خواهد برد. رستوران های پر شور، موسیقی زنده ای که از همه جا شنیده می شود همان چیزی است که شما را عاشق این محله خواهد کرد. با اینکه این محله را به خیابان استقلال و محله گالاتا نسبت می دهند اما می توان گفت که حس و حالی کاملا متفاوت دارد که به نظر ما آن را جزو «باید»های استانبول خود قرار دهید

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا