اخبار ترکیه

وضعیت سربازی اتباع خارجی در ترکیه | اخذ شهروندی کشور ترکیه

وضعیت سربازی اتباع خارجی در ترکیه | اخذ شهروندی کشور ترکیه

وضعیت سربازی اتباع خارجی در ترکیه

وضعیت سربازی و محدودیت سنی برای اتباع خارجی با تابعیت ترکیه

ماده ۲ قانون شماره ۱۱۱۱ خدمت سربازی ترکیه بدین شرح می باشد: «اتباع خارجی و پناهندگانی که تابعیت ترکیه را کسب کرده اند و همچنین افرادی که قانونا آواره محسوب نمی شوند، بر حسب سنی که در ترکیه به شهروندی پذیرفته شده اند، طبقه بندی می گردند. از این رو، آنها نیز می بایست خدمت سربازی خود را همانند سربازان و افسران ترکیه ای هم سن خود، بگذرانند»

با این حال، افرادی که شهروتد کشور دیگری بوده و پس از ۲۲ سالگی تابعیت ترکیه بدست آورده اند، معاف از خدمت سربازی خواهند بود. طبق قانون منتشر شده در روزنامه رسمی ۲۲ فوریه ۲۰۱۴، محدودیت سنی برای خدمت سربازی در ترکیه، ۲۱ سال می باشد. ازاین رو افرادی که ۲۱ ساله هستند، همان سال به خدمت سربازی فراخوانده می شوند؛ لذا هر سال در ابتدای ماه فوریه، گروه اول فراخوانده می شوند و تمام افرادی که وارد ۲۱ سال خواهند شد، ملزم به انجام خدمت سربازی می گردند. برای مثال، اگر یک پناهنده در سن ۲۱ سالگی وارد خاک ترکیه شده و در ۳۰ سالگی تابعیت ترکیه دریافت کند، به دلیل این که قبلِ ۲۲ سالگی وارد ترکیه شده، باید به خدمت سربازی برود.

آیا اتباع خارجی که در کشور خود به خدمت سربازی رفته اند، درترکیه از سربازی معاف خواهند بود؟

اتباع خارجی که دارای تابعیت کشورهای ذکر شده در زیر هستند، در صورت ارائه برگه تایید گذراندن دوره خدمت سربازی، می توانند معاف شوند. این کشورها عبارتند از: آذربایجان، قبرس جنوبی، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، جمهوری خودمختار قرقیزستان، تاتارستان، منطقه خودمختار تاتار، ترکستان شرقی-منطقه خودمختارسین کیانگ (اویغورها از اقوام ترک‌تبار ساکن ایالت خودگردان یا ترکستان شرقی هستند)، یا ترکیه های ساکن جمهوری باشقیرستان و بلغارستان، ترکیه غربی و ترکیه های آهیسکا.

آیا در ترکیه امکان به تعویق انداختن خدمت سربازی وجود دارد؟

در موارد زیر می توان خدمت سربازی را به تعویق انداخت:

  • در مورد افرادی که از بیماری مزمن رنج می برند (تا زمان بهبود بیماری)
  • زندانیان تا پایان مدت محکومیتشان
  • محققان یا ورزشکاران حرفه ای (تا ۳۵ سالگی می توانند سربازی خود را تعلیق کنند)

هزینه معافیت یا خرید خدمت سربازی

معافیت یا امکان خرید خدمت سربازی در ترکیه، مشروط به رعایت برخی شروط در ازای پرداخت مبلغ تعیین شده امکان پذیر می باشد.

افراد واجد شرایط برا خرید خدمت سربازی

در موارد زیر می توان از معافیت سربازی بهره مند شد:

  • شهروندان مرد ترکیه بالای ۱۸ سال و ساکن در این کشور، مطابق قوانین و مقررات دوره ای صادر شده در زمان های معین
  • شهروندان مرد ترکیه بالای ۱۸ سال که حداقل ۳ سال در خارج از ترکیه زندگی کرده اند
  • برای شهروندان ترکیه بالای ۱۸ سال ساکن ترکیه در دوره های معین، قوانینی صادر می شود که آنها را ملزم به انجام خدمت سربازی تحت شرایط خاص (یعنی پرداخت هزینه خرید خدمت)، می کند. این تصمیمات موقت بوده و مرتبط با قوانینی هستند که آنها تنظیم می کنند

هزینه معافیت از خدمت سربازی (خرید خدمت)، در ترکیه و امکان پرداخت اقساطی آن

وضعیت سربازی اتباع خارجی در ترکیه

اخیرا مبلغ معافیت از خدمت ۳۱,۰۰۰ لیر تعیین شده که ۱۵,۰۰۰ لیر از این مقدار به صورت پیش پرداخت می باشد. مابقی مبلغ نیز پس از تاریخ اولین پرداخت، طی ۶ ماه در ا قساط برابر قابل پرداخت می باشد. مبلغ خرید خدمت می تواند هر سال تغییر کرده و تغییرات مربوطه مطابق تصمیم وزارت دفاع، در روزنامه رسمی منتشر می شود و بین کلیه واحدها توزیع می گردد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا